Waarom worden mensen bijna verplicht hun werk leuk te vinden?

Werken is toch niet uitgevonden om leuk te zijn , maar om de kost te verdienen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.6K

Antwoorden (12)

Wat is dit nou weer voor onzin, niemand verplicht je om werk leuk te vinden.
Alleen vinden mensen werken wel leuk.
97 Procent van de Nederlandse werknemers zegt met plezier naar het werk te gaan.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ psv :citaat: ''waarom hoor je dan mensen vrolijk doen waneer de vakantie er zo aan komt? :) ''........waar ben jij liever dan op vakantie of op je werk? ;)
Als je 'werk' alleen maar als een middel beschouwt om de kost te verdienen, heb je echt een probleem. Werk kan/moet ook 'gewoon' LEUK zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niemand is verplicht zijn werk leuk te vinden, integendeel, we EISEN het bijna van het werk ; dat het leuk moet zijn. Het probleem zit hem meer in dat het tegenwoordig bijna als normaal beschouwd wordt dat je alleen maar werk doet / hoeft te doen dat je leuk vindt. Mensen zoeken niet een baan, maar een LEUKE baan. Ze willen geen werk, ze willen PASSEND werk, waarbij passend nadrukkelijk ook betekent dat ze het leuk moeten vinden.

Natuurlijk is het geweldig als je van je hobby je werk kunt maken, maar dat is maar voor heel weinig mensen weggelegd. Dan is het leuk om in elk geval iets te doen wat je leuk vind, waar je je ei in kwijt kunt en waar je je in kunt ontwikkelen. Voor al heel wat meer mensen bereikbaar, maar nog steeds niet voor iedereen.
Dan komt er een hele grote groep die werk heeft waar ze zich best op hun plek voelen maar wat niet per defnitie al hun behoeftes bevredigd. Gelukkig is er na het werk tijd voor ontspanning, hobbies en priveleven.
En dan is er nog een categorie, misschien wel de grootste, die gewoon domweg moet werken voor de kost. Die niet de luxe, de intellectuele capaciteiten, de opleiding of de kansen heeft om ook te ' kiezen' voor iets wat ze leuk vinden, maar die gewoon moeten pakken wat ze krijgen kunnen daar waar er werk is. En die kunnen er ook best nog wat leuks van maken. Niet altijd, maar je werkt nog altijd om te leven, je leeft niet om te werken.

Werk leuk moeten vinden, vooral in de eerste twee categorieën, is in mijn ogen een klein beetje een soort van 'luxeprobleem' voor hoogopgeleiden. Ik kan me dan ook doodergeren aan zelfverklaarde feministes als Ciska Dresselhuis ofzo , die vinden dat 'alle vrouwen moeten werken (recht op hebben, zelfs !!) want 'je bent meer dan alleen moeder' . Zout op, mens : JIJ hebt een kanjer van een baan met een leuk salaris en alles wat je je maar wensen kan; de meeste vrouwen die ik ken komen als ze verplicht moeten werken niet verder dan de lopende band, de kassa of de schoonmaakkast. Niks mis mee, maar nou niet allemaal dingen die voor iedereen in de categorie leuk werk / uitdaging / persoonlijke ontwikkeling vallen. Maar wel te doen als er brood op de plank moet komen.

Laten we mensen (m/v) weer de kans geven de keus te maken hun eigen kinderen op te voeden, zonder die extra stress, want daar gaat volgens mij het nodige verkeerd de laatste jaren. Al zijn de kinderen van die 'koploopsters' nog zo goed terecht gekomen. Dat is ook een baan trouwens. En ook niet altijd leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mooiste is om van je hobby je werk te maken.En die kans had ik.Tuurlijk ben je niet altijd blij om naar je werk te gaan en heb je niet altijd zin,maar dat wil niet zeggen dat werken een leuke uitdaging kan zijn.

Je leert je grenzen te verleggen.
Om te gaan met collega`s
Kijken wat voor capiciteiten je in je hebt
Om te gaan met evt werkdruk
Genieten van de humor
Je hebt verhalen als je thuis komt

Door dit soort dingen wordt het werken wel leuk maar als je dit niet vind in het werk wat je nu doet dan zou ik zeggen ga of omscholen of zoek ander werk als je het beter en leuker wilt hebben dan wat je nu doet.

En verplicht je werk leuk vinden eigenlijk is dat wel heel belangrijk want je bent er bijna 9 uur per dag gemiddeld 5 dagen per week .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat werken leuk moet zijn heeft een geschiedenis. Werkgevers willen graag dat de mensen die ze in dienst nemen lang blijven. Ze investeren in de mensen en problemen los je niet altijd op met uitzendbureaus. Mensen die met tegenzin bij een bedrijf werken zullen snel ander werk zoeken, denken ze. Bij het aannemen van mensen vragen ze daarom vaak of je het werk wel leuk vindt, of je gemotiveerd bent. Daarom moet je altijd zeggen dat je het werk wel leuk vindt.

Of je moet Abraham Lincoln (President VS) citeren die heeft eens gezegd: ''- Mijn vader heeft mij werken geleerd; hij heeft me niet geleerd het ook prettig te vinden".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Werk is voor mij niet iets om de kost mee te verdienen, maar om me nuttig te maken voor de samenleving. Lekker bezig zijn met iets waar je goed in bent en waar je andere een dienst mee bewijst is imo meer het idee van werk. Maar ik denk dat niemand werk kan doen waar hij/zij niks mee heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op 1 dag slaap je acht uur, werk je acht uur en acht uur voor je zelf. Dit 5 dagen is 40 uur in de week. Dat is 2080 uur per jaar dat je werkt. Natuurlijk moet je werken om te leven , maar je leeft niet om te werken. Het zou leuk zijn als die 2080 uren per jaar ook leuk zijn ingevuld. Dus een baan met plezier. Er zijn heel wat mensen die hun baan leuk vinden zelfs schoonmakers gaat soms niet alleen om het werk maar ook om de sfeer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mens is van nature een werker. Mensen voelen zich gelukkiger als ze werken dan als ze niet werken. Of mensen verplicht worden om leuk werk te hebben lijkt me niet juist. Het getuigd wel van rijkdom als je kunt kiezen wat voor 'leuk' werk je wilt gaan doen. Zodra deze keuze verdwijnd krijgt werk een hele ander dimensie, namelijk overleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik werk niet, en hoef niet te werken voor het financiele. heb het prima zo hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo veronderstelling?
Maargoed, ik zou er niet aan moeten denken te moeten werken met een collega die niet op de een of andere manier plezier beleeft aan zijn werk; dat zou zeer grote gevolgen hebben en het is bij ons eigenlijk niet mogelijk. Niemand wordt natuurlijk verplicht zijn werk leuk te vinden maar als het betekend dat er door een negatieve houding van een medewerker gevaarlijke situaties ontstaan en bepaalde processen worden bemoeilijkt dan is het snel einde verhaal.....Ik kan hier niet teveel ingaan op de inhoud van mijn werk maar met een collega naast me die zich niet voor 100% inzet en de kantjes ervan af loopt, wat vaak gebeurd als je je werk niet leuk vind, is het voor mij onmogelijk veilig te werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent nooit verplicht om je werk leuk te vinden, die keus is nog altijd aan jezelf. Ook van je hobby je werk maken is geen strak plan, want dan heb je geen hobby meer ;-). En mocht je het werk wat je doet, als een verplichting zien of ervaren. Dan is het misschien tijd voor een carrière switch..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ieder heeft gave en talenten gekregen, ook om dit te gaan uitvoeren in je werk, dus is het de bedoeling dat je, je talenten gaat gebruiken waar nodig is. Misschien heb je je talent nog niet ontdekt.
Het is dus zeker de bedoeling dat je je werk doet met veel plezier niet alleen voor jezelf maar vooral om een zegen te zijn voor een ander.