Zouden in deze tijden van crisis, de kraakwagendagen weer moeten worden ingesteld?

uitleg voor wie het niet kent: in het verleden had iedere wijk een vaste maandelijkse dag waarop het grofvuil buiten gezet kon worden.
de betreffende avond werd er altijd door veel mensen tussen de spullen gestruind.
handelaren kwamen er op af, maar ook mensen die geen geld hadden, maar zo toch hun huis leuk konden inrichten.
de leukste spullen zaten ertussen.
waarom is dit eigenlijk afgeschaft, en zou het niet goed zijn dit weer in ere te herstellen?

13 jaar geleden

Het beste antwoord

Persoonlijk ben ik er helemaal voor, maar ik vrees dat het er niet meer inzit. Ten eerste hebben mensen veel meer spullen om weg te gooien dan vroeger en niet meer de ruimte om ze op te slaan voor de volgende kraak (al zou dat met een maandelijkse kraak zoals vroeger nog wel meevallen) , en ten tweede hebben we tegenwoordig het fenomeen kringloopwinkel, die alles wat je vroeger gratis kon krijgen grof te gelde proberen te maken.

Daarnaast hebben we natuurlijk de virtuele kraak (Marktplaats) waar je nog WEL voor een klein prijsje of zelfs gratis leuke dingetjes kunt vinden.

Het is voornamelijk afgeschaft vanwege de rommel die het geeft (mensen zetten soms al dagen te vroeg hun zooi aan de straat, koters gaan er mee slepen, het staat te bederven op de stoep). In sommige gemeentes kun je nog bellen om het op te laten halen, of je spullen zelf naar de stort brengen. Daarvandaan is het echter helaas lastig weer meenemen, al zijn de jongens nog wel eens coulant voor een kleine donatie in de koffiekas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat veel gemeenten het hebben afgeschaft omdat een grote klerezooi op straat het resultaat was. Zwerfvuil alom! Maar, voor velen had het wel een belangrijke functie...

Toegevoegd na 57 seconden:
Conclusie: Terug, maar beter georganiseerd misschien!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Amsterdam is er nog iedere week een dag waarop het grof vuil wordt buiten gezet (en buiten de vaste dag gooien mensen tot ieders grote ergernis hun grof vuil op straat). Vroeger werden diegenen die vroeg in de ochtend rondstruinden "morgensterren"genoemd. Tegenwoordig zijn het vooral Polen die met hun busjes de bakken afstruinen. (ik zie het wekelijks, heb ondergrondse bakken voor m'n deur, waar het grof vuil naast wordt gezet).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een luxe, wil zo met je ruilen. Hier slopen ze bij voorkeur 's nachts alles wat maar met metaal te maken heeft van het grof vuil, uiteraard met de nodige herrie, en m'n slaapkamer ligt aan de straatkant. Leve de Ohropax!
Daar heb je nu toch de kringloopwinkels voor? Daar kun je voor een paar centen je hele huis inrichten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het heel duur is voor een gemeente om al het grofvuil op te halen. Daarnaast geld hierbij, de vervuiler betaald. En de makkelijkste manier om dit te doen is om alleen tegen betaling grofvuil op te halen.

Daarnaast is er via marktplaats en dergelijke genoeg van dit soort zooi te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Utrecht zijn er wel vaste dagen per wijk per week, maar: je moet eerst een afspraak maken. En officieel mag je dan op die dag na 7 uur je spullen buiten zetten, en er mogen geen dingen als tv's en witgoed bijzitten (die moet je zelf afleveren bij het afvalscheidingsstation, leuk als je alleen een fiets hebt).
In de praktijk zie je het grofvuil dan toch de avond tevoren al verschijnen en zie je in de ochtend dat er flink in gerommeld is. Dat is dan weer vervelend voor de mensen die het in de wagen moeten laden.