Is het reëel om de zomertijd slechts een half uur te laten zijn het hele jaar?

Als middenweg tussen voor en nadelen van zomertijd en wintertijd.

een jaar geleden
1.1K
ronron1212
een jaar geleden
Hoezo een half uur? als dat zo zou zijn dat hoeft het toch niet.
tinus1969
een jaar geleden
Het echte probleem is dat we als het ware ‘s winters al zomertijd hebben, en ‘s zomers dubbele zomertijd. Nederland zou dezelfde moeten hebben als Engeland, ipv Duitsland.
VraagAntwoord66
een jaar geleden
Lijkt mij ontzettend onhandig. Dan is het straks bv 8 uur in Nederland en 8.30 uur in België . Ik zou zeggen: gewoon zomer en wintertijd blijven hanteren of desnoods alleen zomertijd
KeesWim
een jaar geleden
Vandaag ging de zon op om 6:30 en gisteren onder om 19:00. Dus middernacht was om 0:45 ipv 0:00. We lopen nu dus al 45 minuten voor. En in de zomer 105 minuten.

Antwoorden (2)

Nee, daar wordt het leven niet makkelijker van. Nu is het zo dat er verschillende tijdzones zijn op de wereld, ook binnen Europa. Het verschil tussen verschillende zones is altijd 1 of meerdere hele uren. Dat rekent makkelijker dan wanneer er overal per halfuur of kwartier verschillende tijden worden aangehouden.

Wat geografische tijdzone betreft, zouden we eigenlijk dezelfde tijd moeten hebben als in Groot Brittanië. België, Luxemburg, Frankrijk en Spanje zouden dan in dezelfde tijdzone liggen. Maar dat zou een tijdverschil van 1 uur opleveren met Duitsland en bijna alle andere Europese landen. Voor bewoners en bedrijven in het grensgebied is dat uiterst onhandig. Vandaar dat er ooit voor gekozen is dat zoveel mogelijk Europese landen dezelfde tijd aanhouden.
een jaar geleden
Nee, dat is niet reëel. De zomertijd is bedoeld om de dagen langer te maken, zodat er meer daglicht is. Als de zomertijd het hele jaar hetzelfde zou zijn, zou het daglicht in de wintermaanden te kort zijn.
10 maanden geleden