Is de zomertijd alleen in de ochtend van nut bedoeld?

Om energie te sparen kunnen de lampen etc door de zomertijd pas om 8 uur zomertijd uit (gesteld dat met een zonsopkomst van ongeveer 6.30 en het om 7 uur wintertijd licht is op 25 maart) ipv 7 uur. Dat tijdstip wordt dan langzaam steeds vroeger tot zelfs ver voor 7 uur zomertijd dat de lampen uit kunnen.
's avonds is het licht tot 19.30 uur wintertijd en met zomertijd tot 18.30 vanaf 25 maart. Dat wordt langzaam weer steeds later.
Maar is heden ten dage het voordeel 's ochtends groter dan 's avonds?
Correctie..... en met zomertijd tot 20.30 vanaf 25 maart.
Of ligt het voordeel alleen of voornamelijk in de avond?

een jaar geleden
1.2K
tinus1969
een jaar geleden
Je hele toelichting is verward. Op dit moment loopt de daglicht periode van circa 0630-1900 uur, met zomertijd 0730-2000 uur, maar hoogzomers 500-2130 uur.
tinus1969
een jaar geleden
Lees https://en.m.wikipedia.org/wiki/Daylight_saving_time onder rationale

Antwoorden (2)

Het hangt er vanaf wat het dagritme is van de persoon aan wie je het vraagt. Staat de persoon 's morgens om 7.00 uur (of later) op, dan zal hij nauwelijks iets merken van het feit dat de zon een uur later opgaat. 's Morgens zal hij misschien vanaf 26 maart weer even de lamp aan moeten doen, maar dat is over een paar dagen al voorbij. Gaat hij na 21.00 uur naar bed, dan is het uur dat de zon later ondergaat wel merkbaar en levert dan ook een (klein) voordeel in energieverbruik op, omdat de lampen inderdaad later aan moeten.
Maar staat de persoon dagelijks om 6.00 uur of eerder op, dan is dat uur 's morgens duidelijk merkbaar. Deze zal de lamp echt een uur langer aan moeten laten, of merken dat hij weer met straatverlichting aan naar zijn werk gaat. En als hij 's avonds ook rond 21.00 uur (of eerder) naar bed gaat, is het voordeel van de langere avond eerder een nadeel, omdat er een aantal weken is, dat de zon nog aan de hemel staat als hij naar bed gaat.
Maar het hele voordeel, dat je zou hebben omdat je minder energie verbruikt, omdat de lampen een uur later aan moeten, schijnt minimaal te zijn. Het schijnt moeilijk exact te berekenen te zijn, omdat je in de wintertijd sowieso meer energie gebruikt, omdat de dagen in die periode korter zijn en kouder. Maar Essent zegt dat de afname van het energiegebruik, in de periode van de zomertijd, dat ook daadwerkelijk komt door het verzetten van de klok 0,5% is.
een jaar geleden
Ja, de zomertijd is bedoeld om de ochtenduren langer te maken. Door de zomertijd wordt de klok een uur vooruit gezet, waardoor de ochtenduren langer zijn. Hierdoor hebben mensen meer tijd om buiten te zijn in het daglicht.
10 maanden geleden