Hoeveel nationale talen zijn er?

Hiermee bedoel ik officiële talen die bij officiële documenten gebruikt worden en die nationaal door een groot deel van een land gebruikt worden.

Ik zal even uitleggen wat ik hiermee bedoel.

Hiermee reken ik in bijvoorbeeld Nederland maar één taal (Fries zie ik niet als een officiële taal hoewel op Wikipedia staat van wel) op Wikipedia staat ook iets van 6800 talen maar volgens mij zijn er minder dan 200 landen en nog minder talen. België heeft bijvoorbeeld geen eigen taal maar alleen Nederlands en Frans als taal (Belgisch en Nederlands reken ik dus ook als één taal en Amerikaans en Engels ook als één taal) dus volgens mij zijn er minder talen dan landen aangezien in België, frankrijk en Nederland samen maar 2 talen zijn en het 3 landen zijn en Amerika en Engeland hebben samen ook maar één taal.

Als je hiermee rekening houd hoeveel talen bestaan er dan?

een jaar geleden
1.5K
tinus1969
een jaar geleden
Het lastige is, dat sommige landen één of meer officiële talen hebben, en andere niet. Zo zijn Nederlands en Fries de officiële talen van Nederland. Australië heeft heen officiële taal; India 22; Rusland nog meer.
tinus1969
een jaar geleden
Als je iets anders bedoelt (dat kan), probeer dan uit te leggen wat in jouw optiek een nationale taal is en waarom Fries dat niet is.
tinus1969
een jaar geleden
Verder is er de vraag ‘wat is een andere taal’?

Antwoorden (1)

Het land met de meeste officiële talen is India: achttien stuks. Zuid-Afrika kent er elf. Eritrea heeft negen officiële talen.

Hoewel er momenteel meer dan 7000 talen bestaan, spreekt de helft van de wereldbevolking samen slechts 23 talen. Op nummer 1 staat Engels, 2 is Mandarijn, 3 Hindi, 4 Spaans, 5 Frans, 6 Arabisch, 7 Bengaals, 8 Russisch, 9 Portugees en 10 Indonesisch.

In 73 landen is Engels een officiële taal. In 31 landen is Frans een officiële taal. In 20 landen is Spaans een officiële taal. In 9 landen is Portugees een officiële taal.

Met deze informatie is hopelijk te begrijpen dat er niet een rechtstreeks antwoord op de vraag kan worden geven, omdat er veel talen meerdere keren in een land nationale taal zijn. Wat je zou kunnen doen is alle talen bij elkaar optellen die op https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_offici%C3%ABle_talen_naar_land staan en dan elke taal die vaker voorkomt doorstrepen.
Amadea
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Dan nog moet je je ook afvragen wanneer een (nationale) taal voldoende anders is. Is Zwitserduits anders dan Hoogduits? Deens-Noors-Zweeds?