Hoe divers is de groep eigenlijk die "de mening van nederland" vertegenwoordigd bij onderzoeksburos?

Ik hoor en lees veel dingen op t nieuws en tv als "volgens 70% van de Nederlanders..."
Dan gaat t over politieke vraagstukken, informatieve programma's, maatschappelijke zaken enz.
Maar wie vullen dat in, nemen deel aan die onderzoeken? Ik kan me best voorstellen -zonder iemand te willen beledigen hoor- dat t veel mensen zonder erg drukke baan zijn, vaak autochtoon of mensen die enquetes invullen omdat er punten of geld mee te verdienen zijn.
Is t wel een gemeleerde groep met echte mening? Ik vraag t me af omdat de uitkomsten me soms erg verbazen als ik t vergelijk met de mening van velen in mijn netwerk..

een jaar geleden
1.2K
tinus1969
een jaar geleden
Waarschijnlijk is jouw netwerk juist niet zo representatief. Zonder je te willen beledigen:)
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Dat denk ik ook. Mensen met een hoop sores aan hun hoofd zullen minder snel meedoen. Zonder eigen internet, zoals in de schuldsanering aan de orde kan zijn, doe je ook minder snel mee. Bij de onderzoeken die je noemt, zijn het meestal onbetaalde onderzoeken. Je geeft je dan op voor zo'n panel en eens in de zoveel tijd een paar vragen. Kan ook nog uitmaken hoe de vraagstelling is.
Bij een onderzoek van Hart van Nederland zullen de meeste mensen een tv hebben, Nederlandse tv kijken en vaker naar dat programma kijken.
In je eigen netwerk heb je wel vaak gelijkgestemden.

Antwoorden (1)

Een goed onderzoeksbureau stuurt de enquêtes naar een representatieve groep Nederlanders.
Dus als bijvoorbeeld de groep ‘werklozen’ in hun bestand groot is, krijgt toch slechts een deel van hen een uitnodiging deel te nemen. Er wordt ook voor gezorgd dat bijvoorbeeld ‘millennials‘, ‘gepensioneerden’, ‘hoger opgeleiden’ niet over- of ondervertegenwoordigd zijn.
SimonV
een jaar geleden
Edraket
een jaar geleden
"Een goed onderzoeksbureau"
Hoe goed een onderzoeksbureau is, is moeilijk objectief vast te stellen.
Alleen door een groot aantal onderzoeksbureaus precies, maar dan ook precies zelfde enquête te laten uitvoeren.
Dan onderling de resultaten te vergelijken waarbij de bureaus met een overeenkomstige uitslag waarschijnlijk het beste zijn.
Maar objectief gezien kan het onderzoekbureau met de meest afwijkende uitslag de beste doorsnede van het Nederlandse volk hebben ondervraagd.
Dus?
SimonV
een jaar geleden
Je hebt gelijk. Onder een goed onderzoeksbureau versta ik in ieder geval een onafhankelijk bedrijf dat een enquête methodologisch en statistisch goed uitvoert.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Je kan wel bepaalde selecties maken maar gaat er ook om wie zich opgeeft voor een panel. Een werkloze kan ook hoogopgeleid zijn. De ene hoogopgeleide kan meer tijd hebben dan de andere. De blanke inwoner kan sterker vertegenwoordigd zijn. Mensen zonder internetaansluiting zullen ook minder snel meedoen.