is een racist eigenlijk iemand die zijn mening verteld?

Toegevoegd na 11 minuten:
(een racist is wel een groot woord, maar in nederland heb je vrijheid op meningsuiting, dus je mag zeggen wat je wilt, ben je dan een racist, of vertel je dan gewoon je mening?)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (15)

Nee, iemand kan best racist zijn zonder er voor uit te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vertellen van je mening heeft niets te maken met de kwaliteit van je mening.

Als je van mening bent dat iedereen gelijkwaardig is, en je vertelt dat, dan ben je absoluut geen racist.
itsme
13 jaar geleden
Nee je bent geen racist als je je mening verteld. Het word anders als je onderscheidt maakt op basis van afkomst/huidskleur en daar ook naar handelt.

Stel je zegt dat je vindt dat brazilianen crimineel zijn en veel stelen, dan is dat jouw mening en je hebt recht op je mening.

anders wordt het als je niet omgaat met brazilianen, ze negeert niet in je huis toelaat etc, omdat het brazilianen zijn (terwijl ze nog helemaal niks gestolen hebben bijv.)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar praten kan natuurlijk ook een vorm van discriminatie zijn. Als jij in je leven nooit Brazilianen tegenkomt, kán je ook niet hen negeren of slecht behandelen, ed. Maar als je loopt rond te schreeuwen dat alle Brazilianen minderwaardige mensen zijn, ben je toch al racistisch bezig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je bent dan wel stevig aan het generaliseren met een vooroordeel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je vind dat brazilianen crimineel zijn,
is dat geen mening.
Tenzij je ALLE brazilianen kent.
sterredag
13 jaar geleden
staat er dat je vind dat ALLE brazilianen crimineel zijn? Nee, dat staat er niet.
Zou er dan alle brazilianen bedoeld worden?
Nee dat hoeft niet. Vind men uit eigen ervaring dat over het algemeen (uitzonderingen daargelaten) brazilianen dan crimineel zijn. Ja dat dan wel. En ja zelfs ken je geen enkele braziliaan dan kan dat nog gewoon een mening zijn. Je hoeft ze namelijk niet te kennen om een mening te hebben. Je kan ook veel geluiden horen om je heen, ervaringen van andere mensen horen, kranten lezen etc, om daar je mening om te baseren. En omdat je dan ook nog eens weet dat het je eigen ervaring niet is, omdat je ze niet kent, weten dat dat slechts een mening is en iedere braziliaan de kans geven om gewoon zichzelf te zijn zonder oordeel te vellen als je die persoonlijk tegen komt. Dan ben je dus geen rascist, omdat je een globale mening heb, iets over het algemeen stelt/ vermoed / denkt / uit. Wil dat nog niet zeggen dat je denkt dat dit voor allemaal geldt en dat dat ook voor allemaal een feit is. Precies zoals InekevL zegt, je bent dan WEL aan generaliseren met een vooroordeel. Weet je hoeveel mensen vooroordelen hebben door ervaringen uit eigen leven. Twee keer een slechte ervaring met een roodharig iemand en bij de derde ben je flink op de hoede. Dat is echt helemaal niet gek ofzo.
Anders wordt het dus als je die derde roodharige persoonlijk veroordeeld voor de daden van die eerste twee.
sterredag
13 jaar geleden
O ja voorbeeld van Fynnya is inderdaad wel rascistisch, als je helemaal geen reden heb om je mening ergens op te baseren, stelt dat ze allemaal zo zijn en "slechte" mensen vind, ja dan wordt het inderdaad wel rascistisch.
Neen. Iemand die zijn mening verkondigt is niet per definitie een racist.
Maar iemand die zijn mening verkondigt kan natuurlijk wel een racist zijn.
Volg je het nog?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een racist is iemand die het racisme aanhangt. Racisme is de opvatting dat het ene mensenras beter is dan het andere en dat daarom het betere ras maar beter kan heersen over het mindere ras.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een racist is iemand die mensen veroordeelt op grond van ras of afkomst. En die daar dan ook nog in het openbaar over spreekt.

Er bestaat vrijheid van meningsuiting, maar als het goed is zijn we ook opgevoed met normen. We weten daarom dat we andere mensen niet zomaar mogen veroordelen.
De racist kent de mensen niet persoonlijk, maar heeft uitsluitend, een oordeel over de groep.

Het zomaar van alles roepen, en dan zeggen dat dat mag omdat er vrijheid van meningsuiting is, scharen we ook wel onder onfatsoenlijk gedrag.
Wij horen ons als mensen, zo te gedragen dat we andere mensen niet kwetsen met zaken waar zij niets aan kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
en sommige mensen voelen zich wel heel erg gekwetst en je kan niet overal rekening mee houden.
Een racist is iemand die tegen andere rassen of cultuur is.
Je kan negatieve meningen hebben over allochtonen zonder racist te zijn zoals je een negatieve mening zou hebben over een vriend zonder boos te zijn. Meningsuiting kan ver gaan maar wordt strafbaar als je haatdragende zaken verkondigd, dus ook met racisme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een racist is iemand die onderscheid maakt tussen rassen en wel op zo'n manier dat hij het ene ras superieur acht aan het andere ras.

Wanneer een racist recht voor zijn mening uitkomt, en die mening luidt dan: dit ras is beter dan het andere of dat ras is slechter dan het andere, dan vertelt hij zijn mening. Dat noemen we dan een racistisch standpunt.

Maar een racist is niet per definitie iemand die zijn mening vertelt. Net zomin als dat iemand die voor zijn mening uitkomt een racist is. Je moet geen dingen door elkaar gaan halen.

Je hebt ook mensen die er in het geheim racistische meningen op nahouden. Je hoort ze niet, je zien hen hun mening niet uitdragen in de praktijk, maar ondertussen hebben ze wel racistische ideeen.

So far, so good.

In Nederland mag je inderdaad voor je mening uitkomen. Vrijheid van meningsuiting is een groot goed. Natuurlijk mag je zeggen wat je wilt. Je mag demonstreren met spandoeken, je mag roepen dat bepaalde bevolkingsgroepen niet deugen, dat de regering fout zit, dat het nu maar eens afgelopen moet zijn met de files op de snelweg...Je mag overal een mening over hebben en die ook ventileren.

Maar een racist zijn mening zal niet door iedereen met enthousiasme begroet worden. Want racisme is niet meer zo hip. Als het dat al ooit geweest is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn ogen ben je gewoon iemand die zijn mening verteld. Of een ander het daar mee eens is of niet, is zijn/haar probleem. Aan de hand daar van, vind ik dat ons recht van vrijheid op meningsuiting, flink tegenvalt. Als ik eerlijk zeg wat ik denk, heb ik geen leven meer. Ik kom dan wel eerlijk uit voor mijn mening, maar wordt aan de kant geschoven als een racist. Snap jij er nog wat van?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen mag voor zijn mening uitkomen zolang hij daarmee geen anderen kwetst. Een racist kwetst een groep mensen dus dat mag niet. Maar dat is dan wel zijn mening die hij verteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het probleem is dat er niet precies in de wet staat wat onder racisme valt. Bij veel rechtzaken die over dit onderwerp gaan hebben rechters het probleem dat ze op hun eigen gevoel af moeten gaan. Want wanneer houdt je eigen mening op en waneer begint racisme.

Een voorbeeldje : Ik VIND dat alle marokkanen maar tuig zijn.
en
Alle marokkanen zijn tuig.

Op het moment dat je vind zegt, is het je mening, alleen dit wordt vaak niet getolereerd omdat het wel erg racistisch klinkt.

Ik wil trouwens wel even duidelijk maken dat dit een voorbeeldje was en dat dit niet mijn mening is!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik mijn mening geef over spinazie, ben ik toch ook geen racist?

Je moet de vraag wat specifieker formuleren ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals al eerder geantwoord heeft het feit of iemand al dan geen racist is niets met het uiten van meningen te maken, het gaat om de plaats die je in deze maatschappij inneemt.
Als jij je op grond van geloof of nationaliteit de mening hebt dat je beter bent dan een ander ben je volgens mij racistisch ingesteld.
Maar ja, mijn overtuiging is dat niemand beter is dan een ander, en we met elkaar moeten leven ongeacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou kunnen zeggen dat een racist die racistische opmerkingen maakt, in feite voor zijn mening opkomt en dus in theorie het recht op vrije meningsuiting uitoefent.Nu is het tegenwoordig vaak zo dat er zo een grote gevoeligheid ontstaan is mbt opmerkingen van mensen van een ander ras, dat je al heel snel de stempel "racist" krijgt. Als je echt een probleem hebt met iemand van een ander ras, dan ben je geen racist als je hierover met iemand praat. Hier ligt een klein gradatieverschil. een buurman uit Afrika die onvriendelijk is, daarover mag je volgens mij gerust zeggen 'ik heb een onvriendelijke buurman" zonder racistisch te zijn. Iets anders zou zijn als je beweert dat alle Afrikanen onvriendelijke mensen zijn of zoiets; dan is dat wél een racistische opmerking.
Het is heel gangbaar dat er onwennigheid, angst, vooroordelen e.d. bestaan tegenover mensen van een andere origine. Dat is niet alleen bij ons het geval, dat is bij alle andere "rassen" net hetzelfde, ook t.o.v. ons.
Het is even gangbaar dat mensen hierover praten tegen elkaar.
De vraag is tot hoever dat kan gaan zonder schade te veroorzaken in onze maatschappij. ALs mensen niet worden opgevoed met respect voor de "anderen", ook al hebben die andere een totaal ander geloof en levenswijze, dan leidt dit tot een moeilijk te dichten kloof.
De lieve media doen er vaak nog een schepje bovenop.
Ik hou soms mijn hart vast als de media weer één of ander probleem in de wereld sturen dat veroorzaakt is door mensen met een andere herkomst. Niet dat het probleem niet wààr zou zijn, maar het journaal geeft sowieso maar een fractie van de hele waarheid. Die halve waarheden gaan dan een eigen leven leiden. dit gebeurt niet alleen bij ons, maar overal.
Het ergste is als deze berichtgeving mensen treft die geen stem hebben in deze samenleving. Vrije meningsuiting kan voor mij dan ook niet los worden gezien van het recht voor alle groepen uit de samenleving om hun stem te laten horen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, een racist is iemand die te kortzichtig is om een genuanceerde mening te vormen.