Verlegenheid is, of komt door zelf-reflectie...

De verlegen persoon ziet zichzelf bekeken door zichzelf en dat kost zo veel tijd dat de persoon niet meer normaal tot daden in staat is, hij bevriest. Bloedstromen veranderen, de persoon krijgt er een rood hoofd van, wat dan weer zichtbaar is en tot nog meer zelf-reflectie leidt... Enz enz... Het zijn momenten waarin de persoon zichtbaar intiem is met zichzelf door zichzelf tegen zijn zin in bloot te geven. de persoon kan daar niets aan doen om dat niet te laten gebeuren.
Komt de zelf-reflectie niet op, dan gebeurt er niets, dan doet de persoon gewoon wat hij moet doen...

verlegenheid is, of komt door zelf-reflectie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Verlegenheid is angst in gezelschap van mensen. Kern van verlegenheid is onzekerheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verlegenheid uit zich vaak in "niet durven". Iemand die verlegen is heeft vaak moeite mensen aan te spreken, of zich in moeilijke situaties te begeven, of een confrontatie te zoeken. Wanneer een moeilijke situatie zich voordoet, trekt men zich terug of uit men zich niet op de "juiste" manier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ver·le·gen·heid de; v 1 het verlegen-zijn 2 omstandigheid waarin men geen raad weet: iem in ~ brengen

Verlegenheid is het gevoel dat je iets wel wil, maar niet durft. Vaak gaat verlegenheid gepaard met lichamelijke klachten, zoals zweten, trillen of zelfs diarrhee.
Het ontstaat vaak in situaties waarbij veel onbekenden (of minder bekenden) aanwezig zijn of wanneer je een bepaalde prestatie af moet leggen (proefwerk, toneel spelen, afrijden voor je rijbewijs) waar je tegen opziet, omdat je er weinig vertrouwen in hebt.