Wat voor beleid voert de overheid ten aanzien van ongelijke kansen?

Er lijkt een nieuw soort klassenmaatschappij te ontstaan, met opleidingsniveau als scheidslijn. Hoogopgeleiden gaan met hoogopgeleiden om en vice versa. Ook hebben kinderen van hoogopgeleiden een hogere levensverwachting en een grotere kans op een goede baan later. Wat doet de overheid hieraan?

Toegevoegd na 2 minuten:
En wat is het standpunt van de politieke partijen hierin?

Toegevoegd na 2 minuten:
En wat is het standpunt van de politieke partijen hierin?

Toegevoegd na 2 minuten:
En wat is het standpunt van de politieke partijen hierin?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Er is in beginsel geen sprake van ongelijke kansen, want iedereen kan naar school en kan daarna studeren. Ik denk dat het sociaal milieu meer meespeelt. Zo zullen goed gestudeerde ouders eerder hun kinderen pushen om het goed te doen op hun opleiding dan lager opgeleide ouders.

Maar de overheid heeft dus al speciale bijstand voor mensen die naar school willen en het niet kunnen betalen, zodat ze toch een eerlijke kans krijgen.

Ik merk zelf ook dat ik meer met hoger opgeleiden optrek dan met lager opgeleiden, gewoon door het verschil in "cultuur". Maar er zijn ook veel lager opgeleiden waar ik mee optrek als ik er een beetje een normaal gesprek mee kan voeren.