Hoe zorg ik ervoor dat ik feedback minder als kritiek ga zien?

Vaak zie ik feedback als kritiek, terwijl dit soms helemaal niet zo bedoeld is door de feedback-gever. Hoe krijg ik het voor elkaar om de feedback voor mezelf positiever in te kunnen zien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Door een beter zelfbeeld te ontwikkelen, weet je precies van je deugden en je gebreken. Daardoor zul je kunnen filteren welke feed-back echt gericht is om je beter te maken, en welke bestaat uit louter ongegronde kritiek. Het ligt ook helemaal aan de persoon die jouw feed-back geeft. Een persoon die dit doet moet jou ook goed kennen om een volledig beeld te hebben van wie jij bent. Als dit niet geldt voor deze persoon, moet je er ook niet al te veel aandacht aan besteden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Probeer vooral om te relativeren. Niemand is perfect en van kritiek kun je leren. Kritiek is lang niet altijd negatief bedoeld, maar kan ook als constructief worden uitgelegd.
Vraag naar de onderbouwing van de kritiek en doe er vervolgens je voordeel mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door deze feedback los te koppelen van jou als persoon.
Als je tijdens studie, stage of werk feedback krijgt, is deze bedoeld om jou beter te laten functioneren en niet omdat men jou als persoon niet aardig vindt.
Eigenlijk kun je het ook als compliment zien: Men vindt jou de moeite waard om in te investeren. Als mensen jou als een hopeloos geval zien, geeft men vaak geen feedback meer. Men denkt dan: "Laat maar zitten, dit wordt nooit meer wat!"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien ben je vroeger vaak gecorrigeerd geweest en heb je hier een soort van overgevoeligheid aan overgehouden. Waarmee je nu feedback als een herinnering ervaart van iets wat je NIET GOED hebt gedaan.

Kennelijk deed je het vroeger nooit goed (in de ogen van de ander) en doet het nu nog steeds pijn. Ondanks dat je altijd zo je stinkende best hebt gedaan.

Dit kan je anders aanleren, door toch terug te gaan naar je verleden. Naar die situaties waar je altijd gecorrigeerd bent. Kijk nu echter door de ogen van de ander: wat wil die ander je leren en doet hij dat door je te corrigeren?
Ga niet in de oordeel zitten, maar in de observatie. Ik ben er van overtuigd dat die persoon goede bedoelingen heeft, ook als zijn die misschien niet zo eenvoudig te zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen mens die kritiek kan ontvangen zonder een zekere mate van pijn te voelen. Het verschil tussen een vernietigend drama pijn en een kort bijna on-voelbare nip ligt in de mate waarin je je ego onder controle hebt.
Als je een bewust mens bent kan je altijd plaats maken in je hoofd voor een gedachte voor dat de automatisme van je ego neemt de controle over. De automatisme wil zeggen "hoe durven ze kritiek over mij te uiten?!? ik ben perfect ik heb gelijk!" als je controle hebt dan schakel je een andere gedachte eerst "Daar word ik beter van, het is een gift voor mij"
Het klinkt misschien als een cliché maar het werkt echt.