Door een screenshot van de camerabeelden aan de beveiligers te geven?
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
-min
Je mist de essentie van de vraag zo lijkt het. Of je hebt het mis.
Laten we kijken hoe je een winkelverbod op kan leggen. https://www.politie.nl/informatie/iemand-een-winkelverbod-opleggen.html
"
Een winkelverbod kunt u zowel mondeling als schriftelijk opleggen. Mondeling opleggen is vooral effectief voor het moment. De persoon kan immers terugkomen en dan moet u uw ontzegging herhalen. Wil de persoon uw winkel niet verlaten, ook niet als u erop aandringt? Dan pleegt hij of zij huisvredebreuk. Wilt u schriftelijk een winkelverbod zenden? Doe dit via een aangetekende brief of overhandig de brief direct aan de bewuste persoon.
" Als dat de enige twee methodes zijn zal je dus moeten wachten tot de klant terugkomt.
Camerabeelden delen leidt dus niet direct tot een winkelverbod. Enkel een grotere kans op de mogelijkheid het verbod op te leggen op het moment dat een beveiliger de persoon herkent. Het antwoord is dus imo, rustig afwachten tot de klant terugkomt en dan opleggen.
Het verbod OPLEGGEN is niet zo'n probleem. Je kan op basis van een screenshot van de beelden best zeggen: "Die persoon mag mijn winkel niet meer binnenkomen !"

De betrokkene op de hoogte brengen is wat lastiger. Daarvoor zul je de persoon bij een volgend bezoek moeten herkennen en deze aanspreken. In dat gesprek moet je het verbod mededelen.

PS. Er zitten veel haken en ogen aan dit soort verboden (denk b.v. aan tweelingen). Die laat ik even buiten beschouwing in dit antwoord. Het is antwoord puur praktisch gericht.
LeonardN
2 jaar geleden
"Je kan op basis van een screenshot van de beelden best zeggen: "Die persoon mag mijn winkel niet meer binnenkomen !""
Dat kan, maar is daarmee een winkelverbod opgelegd?
Ik zeg van niet.
Want als dat kan, dan kan iemand dat verbod ook overtreden als deze niet op de hoogte is gesteld voor hij de winkel ingaat. Dat zou een wat kromme situatie geven. "Daarvoor zul je de persoon bij een volgend bezoek moeten herkennen en deze aanspreken. In dat gesprek moet je het verbod mededelen."
Precies, en DAN is het verbod pas opgelegd in mijn optiek.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
@LeonardN
Het verbod wordt onmiddellijk opgelegd (ook al weet deze het niet, de "klant" mag vanaf dat moment de winkel niet meer in), maar het is logisch dat de betreffende persoon er pas rekening mee kan houden als deze er van op de hoogte is.
LeonardN
2 jaar geleden
"Het verbod wordt onmiddellijk opgelegd"
Bron?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Bron ?
De winkelier besluit gewoon dat 'ie iemand niet in zijn winkel wil. Daar bestaat geen bron van !
Wanneer de 'klant' dan later in de winkel komt, dan kan 'm de toegang geweigerd worden. Dat wil niet meteen zeggen dat 'ie met toeters en bellen afgevoerd moet worden.
Het is dan gewoon een gesprek: "Sorry, ik herken u van deze foto en met de beelden van een vorig bezoek als bewijs ontzeg ik u de toegang tot mijn winkel. Wilt u het pand onmiddellijk verlaten !" De 'klant' pleegt nog geen huisvredebreuk wanneer onwetend het pand betreedt aangezien deze persoon ook nog niet rederlijkerwijs kan weten dat de toegang is ontzegt.
Zodra dat is medegedeeld is die hobbel ook genomen en dient het pand dus ook onmiddellijk verlaten te worden. In geval van weigering, dan is er wel sprake van huisvredebreuk en kan de politie ingeschakeld worden.

Maar, ik leg volgens mij iets uit wat iedereen met gezond verstand wel snapt.
LeonardN
2 jaar geleden
"De winkelier besluit gewoon dat 'ie iemand niet in zijn winkel wil."
Nogmaals dat kan deze wel zeggen/besluiten, maar dat is volgens mij niet voldoende om het winkelverbod geldend te maken. https://meld.nl/melding/gemeente/winkelverbod-aanvechten/
"De ondernemer kan de winkelverbod zowel mondeling als schriftelijk opleggen."
(jouw optie staat er niet bij) https://www.politie.nl/informatie/iemand-een-winkelverbod-opleggen.html
Iemand een winkelverbod opleggen
Een winkelverbod kunt u zowel mondeling als schriftelijk opleggen.
(wederom staat jouw optie er niet bij) "Wanneer de 'klant' dan later in de winkel komt, dan kan 'm de toegang geweigerd worden."
Ja omdat je DAN op DAT moment dus MONDELIJK het verbod oplegt. Het gaat er niet om wat iemand kan snappen. Ik zou ook een wereld of wetgeving snappen die het stelt zoals jij het stelt. Echter zo IS het niet. Niet volgens de bronnen die ik aanhaal iig. En jij kan dus niet met een bron komen van wat jij stelt....
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
We kletsen langs elkaar heen. (Doen we wel vaker, is niet erg)
Vanaf het moment dat de winkelier besluit dat iemand de winkel niet meer in mag geldt het verbod.
Immers zodra de 'klant' probeert binnen te komen zal deze te verstaan worden gegeven dat 'ie niet naar binnen mag is.
Dat 'ie het niet weet betekent niet dat 'ie nog hartelijk welkom is, hoor !
LeonardN
2 jaar geleden
"We kletsen langs elkaar heen. (Doen we wel vaker, is niet erg)"
Ja nogal. Ik geef je maar liefst twee bronnen die uitleggen HOE je een verbod op kan leggen, je negeert die twee bronnen volledig.
Kan je reageren op: "De ondernemer kan de winkelverbod zowel mondeling als schriftelijk opleggen."
Denk je dat iets in de loze ruimte zeggen "mondeling" is?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Mijn reaktie is: "Dat 'ie het niet weet betekent niet dat 'ie nog hartelijk welkom is, hoor !" Dus het verbod is ingegaan op het moment dat besloten is dat de betreffende persoon niet meer welkom is. PS.
We draaien kringetjes. Ik ga het hierbij laten.
Dat kan niet.
Je zal dus moeten wachten tot de klant terugkomt, pas dan kan je het verbod opleggen.
https://meld.nl/melding/gemeente/winkelverbod-aanvechten/
"De ondernemer kan de winkelverbod zowel mondeling als schriftelijk opleggen."

Gelukkig maar anders kan je onbewust het verbod overtreden.
"Als de overtreder zich niet houd hier aan dan wordt er huisvredebreuk gepleegd." (zelfde bron)
===
(Antwoord is gegeven op het idee dat de klant natuurlijk ook niet direct aanspreekbaar was, of toen geen verbod opgelegd is).
Toegevoegd op 31 oktober 2021 12:25: tekst
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Hoe is dit anders dan wat ik in mijn antwoord beschrijf ?
LeonardN
2 jaar geleden
Jij zegt dat het opleggen gebeurt op het moment van uitspreken ZONDER dat de klant dit weet.
Ik zeg dat alleen het verbod opgelegd wordt als de klant het weet.