Vanmorgen in het nieuws: Het aantal banen voor laag geschoolde mensen zijn hetzelfde als 20 jaar terug. Hoe te lezen?

Het werd verteld alsof het goed was, met o.a deze onderbouwing: De fabrieken zijn dan wel verdwenen máár er zijn veel banen in de dienstverlening bijgekomen.

Maar hoe te lezen?

Het aantal banen is hetzelfde gebleven, of is het percentage is hetzelfde gebleven?

Want indien het aantal banen hetzelfde is gebleven, dan is er toch niets positiefs aan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie er in ieder geval nergens bij staan, dat ook de bevolking gegroeid is, dus ook het aantal mensen die willen/kunnen werken.

Het beste antwoord

Er staat dat er nu evenveel banen voor laaggeschoolden zijn als dat er 20 jaar geleden waren. Er staat duidelijk 'aantal', niet 'percentage'. Om te weten of dat positief/negatief is zal je het totaal aantal laaggeschoolden nu en destijds moeten weten.

Zijn er nu veel meer laaggeschoolden, dan is dat positief voor de werkgevers (kunnen makkelijker aan personeel komen) en negatief voor die laaggeschoolden (kunnen moeilijker aan werk komen.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het aantal banen is gelijk gebleven, ze zijn alleen 'verschoven' van de industrie en landbouwsector naar de zorg de schoonmaaksector en de horeca.

Dat is dus positief als je werkzaam bent (als laaggeschoolde) in de sectoren waar de banen bij kwamen, maar minder positief als je juist in de industrie of landbouw wilt werken zonder opleiding.

Er staat overigens niet in het bericht dat dit positief nieuws is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees dat het aantal banen voor laaggeschoolden gelijk is gebleven, dat het percentage dus naar beneden is gegaan. (Ik ga er maar even vanuit dat de werkgelegenheid percentueel minimaal gelijk is gebleven)

Dat zou je negatief kunnen duiden in de zin dat er minder werk is voor laaggeschoolden, maar je kunt het ook positief duiden in die zin dat er minder laaggeschoold werk is, dat gedaan moet worden, er vanuit gaande dat laaggeschoold werk vaak minder bevredigend is.
13 jaar geleden
Gezien we nu met meerder leven en er ook mensen van buiten nederland in NL wonen en werken. Kan je misschien wel nagaan dat het aantal banen in verhouding minder is geworden.

Ligt ook wel in de lijn der verwachting, want NL wil zich toch onderscheiden door hoog niveau werk te doen.