Kan een agent een tweede bon geven?

Zag laatst een agent een bon uitschrijven voor een fout geparkeerde auto. Was niet mijn auto, maar toen hij de uitgeschreven bon onder de ruitenwisser stopte, vroeg ik: "Als ik nu de auto weghaal, neemt u die bon dan terug?"
"Nee!" zei hij fanatiek, "die bon die blijft!"
"Nou, dan laat ik 'm nog maar even staan!" zei ik.
Toen werd die agent link en hij dreigde: "Als u hem nu niet weghaalt, dan schrijf ik een tweede bon uit!"
"'t Is mijn auto niet", zei ik toen achteloos en liep door.

Later dacht ik: Stel dat ik niet had gezegd dat ik niet de eigenaar was en die agent had een tweede bon uitgeschreven, hoe rechtmatig is dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL +1

Het beste antwoord

Als u wel de eigenaar was geweest, dan had er inderdaad een tweede bon uitgeschreven kunnen worden voor het fout parkeren, omdat u op de hoogte was gesteld van de overtreding en u daarna gelegenheid had gehad, om de auto te verzetten, om de overtreding op te doen houden.

Anders is het als de overtreder niet de kans heeft gehad, om de overtreding te doen stoppen. Nog niet bij de auto terug geweest. Hier zit natuurlijk wel een maximum aan tijd vast. Hier is jurisprudentie over.

Bij parkeerbelasting, naheffingsbonnen, is het weer anders. Dan mag er per 24 uur 1 bon worden uitgeschreven, waarbij administratiekosten in rekening worden gebracht ( administratiekosten vormen het grootste deel van het bedrag). Verder mag er per uur een nieuwe naheffing worden uitgeschreven, alleen dan zonder administratiekosten en waarbij alleen de parkeerbelasting, die niet is betaald, in rekening wordt gebracht.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voor hetzelfde vergrijp mag de agent geen tweede bon uitschrijven.

Voor een ander vergrijp mag hij wel een tweede bon uitschrijven. Als jij bij wijze van spreken vijf verschillende overtredingen begaat, mag de agent vijf bonnen schrijven.

Ik weet natuurlijk niet voor welk vergrijp hij die tweede bon had willen uitschrijven. Dat had misschien belediging van een politie-agent kunnen zijn, of misschien obstructie.
Cryofiel
13 jaar geleden
Met Artikel 5 kan hij echt alles, zie bronnentje, beetje scrollen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij had dan waarschijnlijk niet nog een bon uitgeschreven maar je moest dan mee naar het bureau want je moet doen wat de politie zegt. Dan had hij natuurlijk gezegd dat je de auto moest wegzetten.