Het hangt erg af van wat je verstaat onder "ergens bijhoren" Het is haast onmogelijk om "nergens bij te horen", in mijn optiek dan. Zodra je werkt b.v, of sport, zeker bij een vereniging, dan hoor je ergens bij.
En nog een stap verder: Als "bijhoren"gaat over een groep mensen met dezelfde ideeën of (non-)activiteiten, hoor je hoe dan ook bij een groep, b.v de groep"die nergens bij wil horen". Maar dat is uiteraard de zwart-wit benadering. Uiteindelijk zoeken de meeste mensen toch een referentiekader en die vind je nu eenmaal het gemakkelijkste in een groep soortgenoten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt er niet onderuit geclassificeerd te worden, of je dat nou wil of niet. Ik en met mij vele anderen willen dat absoluut niet.

Andere antwoorden (6)

Ja ik denk het wel. Anders gaan mensen zich eenzaam voelen.
Je hoort al snel bij een groep.
Iedereen hoort wel bij een groep volgens mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lijkt wel zo.
Maar "ieder mens" is wel een heeeeeel erg groot begrip.

Er zijn gelukkig ook nog mensen die nergens bij willen horen. Die geen familie hebben en geen vrienden en die toch gelukkig zijn.
Gewone mensen.
Maar ook kluizenaars natuurlijk.
De term kluizenaar wordt in het wereldlijk leven ook wel gebruikt voor een persoon die doelbewust afstand neemt van zijn omgeving en de maatschappij, of overdrachtelijk voor iemand die zich van de wereld vervreemd heeft en nooit contact met anderen heeft.
Ook wel monnikken, of heremieten genoemd.
In ons land zijn er niet zo veel.

In bijv. Boeddhistische landen zijn er nog genoeg te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over het algemeen zijn mensen kuddedieren, dus willen ze ergens bij horen. Als je nergens bij hoort ga je je al snel helemaal alleen voelen en dat zal van oorsprong ook de reden zijn om bij anderen te willen horen.
Als je altijd alleen bent ga je je Remi voelen en dat betekent eenzaamheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik niet, dus stelling onjuist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en dat je hier op goede vraag zit, wat zegt dat dan? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal niets, want ik vind goede vraag ook een zeur site geworden, waar ik geen enkele binding mee heb. Bijna alle goeie antwoordmannen en vrouwen zijn overigens niet voor niets verdwenen.
Over het algemeen wel. Mensen die zeggen dat ze ergens niet bij willen horen, die horen bij de afzetters tegen de gevestigde orde.
Maar je hebt ook kluizenaars die gewoon echt geen interesse hebben in de normen en waarden van de maatschappij. Die zetten zich niet af, maar die weten veel ook niet gewoonweg omdat het ze niet boeit. Bij man bijt hond zat ook zo een man, die deed alles op zn eigen manier. Die hoefde nergens bij te horen. Mensen die zeggen dat ze het niet willen wantrouw ik een beetje, want als je iets niet wil, wil je iets ander wel. Afzetten. Dan hoor je daar bij. :-)
(oeh, nu stoot ik vast mensen voor de kop...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van nature wil elk mens ergens bijhoren. Zie de chimpansees, die hebben een groep nodig om daar de baas over te kunnen zijn en zo te kunnen paren met vrouwtjes. De sterke mannetjes kunnen dus paren en zich voortplanten. Seksuele selectie. Mensen hebben ook een instinct dat werkt in dienst van de seksuele selectie. Bij ons ligt het niet zo simpel, maar uiteindelijk is ergens bij horen, op een paar groeperingen na, de kortste weg tot paren. In groepen kan je je dominantie en/of geschiktheid aan verschillende mensen tonen of juist met het erbij horen toon je beide.

Toegevoegd na 3 minuten:
Maar in elke diersoort zijn er net als fysieke, ook mentale uitzonderingen, vandaar de kleine groep die zich afzondert, die zouden niet per sé als andere diersoort of in vroegere tijden niet overleeft hebben, maar zouden zich niet voortplanten en dus niet leven in dienst van de ''Survival of the fittest'', ofwel natuurlijke selectie, daarom blijft de groep van mensen die zich afzonderen zo klein.