Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom vinden sommige mensen het erg als je "donders" zegt, terwijl het in onze woonplaats een gewone spreektaal is?

Ik zei een keer ergens dat ik iets donders mooi vond. En toen kreeg ik heel veel commentaar over me heen, terwijl in mijn woonplaats iedereen dat zegt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit zegt meer over de bekrompenheid van degene die commentaar geven, dan over jouw taal gebruik.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Donders is een ouderwetse krachtterm waar gelovigen het nog steeds moeilijk mee hebben. Niks van aantrekken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is van oorsprong een krachtterm. In de Middeleeuwen belasterde men de namen van God en de heiligen als men niet kreeg wat men wilde. Na de Middeleeuwen riep men ook de duivel (deuvekaters, drommels) of het weer (donders) aan om hulp. Tegenwoordig zijn het seksuele woorden die het taboe van de preutsheid doorbreken: klote, fuck en het scatologische (betrekking hebbend op uitwerpselen) shit en Scheiße.
In het Drentse dialect is het een normaal bijvoeglijk naamwoord, zie http://books.google.nl/books?id=ZNIRaK2rUskC&pg=PA215&lpg=PA215&dq=donders+dialect&source=bl&ots=CpaltmGLcX&sig=K1wC9ulzLEwFAN5696ssMuJE_10&hl=nl&ei=_BoeTKeMFoWeOK2y6YYM&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=4&ved=0CCEQ6AEwAw#v=onepage&q&f=false. Dus denk eerst even op welke plek in Nederland je bent voordat je het woord gebruikt....
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden
Dat heeft denk ik vaak te maken met onwetendheid. Ik zou me er vooral niet te druk om maken.
'Donder op'......!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger stonden donder en bliksem als tekenen van God op de lijst van verboden woorden. Zo'n beetje tegen vloeken aan . Inmiddels zullen er niet zoveel mensen nog vinden dat deze woorden niet ' kunnen' maar iets wat langdurig taboe is geweest, heeft ook veel tijd nodig om een nieuwe etiketje te krijgen. zoals een slechte naam, die te paard kan komen en te voet verdwijnt..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zullen altijd mensen zijn, die een woord buiten hun beperkte woordenschat afkeuren. Eigenlijk best kleinzielig. Gebruik de woorden die je wilt gebruiken, maar spreek nooit zonder in te schatten wat de effecten zijn. Het gaat er niet om of je mensen kwetst met je woorden, maar of het niet contra jouw doelstellingen en/of belangen is. Je hoeft niet zo donders voorzichtig te zijn.
Het is juist leuk nieuwe uitdrukkingen te leren kennen: de maaltijd was baaie lekker, of dat meisje/die jongen is baldadig sexy.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn achternaam is Donders dus een beetje een ervaringsdesdundige. Vermoedelijk denkt men dan aan donder , iemand heeft een schop onder zijn donder nodig.
Misschien verwart men dat met "kloten" wat sommigen een niet te gebruiken woord vinden.
In Tilburg , waar een hele kolonie donders woont, heeft men ook een bedevaartsoord en standbeeld van Peerke Donders. Een pater die bij de melaatsen in Suriname gewerkt heeft en zalig verklaard werd.
Gelukkig is de tijd voorbij dat men in lachen uitbarstte als men in het westen van het land je je naam noemde.
Ook is er een wereldberoemde professor F.C. Donders ook uit Tilburg , die zijn tijd ver vooruit was met oogheelkunde. In Utrecht staat een standbeeld van hem.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding