Is een wichelroede een instrument?

Maar in tegenstelling tot een instrument zoals een liniaal weten we bij een wichelroede meestal niet wat we ermee kunnen meten.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, iets is een instrument als je het een (specifieke) functie heeft en kan helpen een bepaald doel te bereiken of resultaat te verwezenlijken.
De vraag is, weet je het toe te passen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Laat maar eens zien dan. Je kunt er een miljoen mee winnen. En je zou er de mensheid mee helpen. Lijkt me de moeite meer dan waard.

Andere antwoorden (6)

Mwoch, we weten precies wat we ermee kunnen meten: helemaal niets.

Soms lijkt het te lukken. Maar dan is het de wichelroedeloper die kennis heeft, en die ervoor zorgt dat de wichelroede uitslaat op een bepaalde plek.

Bijvoorbeeld bij water zoeken in de natuur: je kunt vaak zien waar je een goede kans hebt water te vinden. Dat zie je aan de bodem, aan de planten en bomen, aan het landschap, aan dierensporen. Als je je daarvan niet bewust bent, maar het diep van binnen toch wel weet, kun je met een wichelroede rondlopen en dan onbewust die wichelroede laten uitslaan op die plek waarvan jij (jij, dus niet die wichelroede) weet dat er water zit.

Helaas is er een wijdverbreid geloof in wichelroedes. Het schijnt vrij normaal te zijn dat bouwbedrijven ze gebruiken. Schandalig, gebruik dan een dobbelsteen, da's net zo betrouwbaar!

In Utrecht Overvecht werd een wichelroede gebruikt bij werkzaamheden. Er moest gegraven worden. Er waren wel bodemkaarten waarop stond aangegeven waar gasleidingen lagen, maar de gravers vonden die kaart wat moeilijk leesbaar. En ze wilden een "betrouwbaardere" methode om eventuele leidingen op te sporen. Dus namen ze de wichelroede.

Die gaf aan dat er geen gasleiding lag. Toen gingen ze graven. Tja, zoek op "explosie winkelcentrum Overvecht" en je vindt meer links die je vertellen wat er toen gebeurde. Meerdere gewonden, meisje op de IC, grote schade.

De wichelroede is bijgeloof van de zuiverste soort.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jazeker, de wichelroede is een instrument dat door charlatans gebruikt wordt om domme mensen te misleiden en vaak ook geld af te troggelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 hihihi...
Jazeker. Alleen noemen de buurtkinderen het hier geen wichelroede maar katapult.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is een instrument want: "Een instrument is een stuk gereedschap -meestal niet elektronisch- met een specifieke functie."
Het is geen meetinstrument want" Meetinstrumenten zijn instrumenten die zijn gemaakt om waarden (lengte, temperatuur, tijd, druk etc.) of eigenschappen (smeltpunt, brekingsindex etc.) te bepalen. "

Om een instrument te zijn moet het een specifieke functie hebben. En dat heeft het: "Een wichelroede is een instrument dat bij wichelroedelopen wordt gebruikt. Daarbij wordt gewoonlijk een Y- of L-vormige tak gehanteerd, al zijn er ook wichelroedelopers die het zonder doen. Het wichelroedelopen is een praktijk die pretendeert verborgen waterbronnen, metalen, edelstenen of andere objecten in de bodem te kunnen opsporen, alsook wat als aardstralen wordt aangeduid."

De functie is duidelijk, maar of het ook werkt is dan weer een andere vraag. Persoonlijk geloof ik daar niet in, maar dat is weer een andere discussie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alles wat gebruikt wordt om informatie te verkrijgen is in feite een instrument, ongeacht het resultaat , omdat wel of geen resultaat niet bepaalt of het een instument is maar wel de poging ervan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is een geen instrument maar een voorwerp, dat wordt gebruikt door oplichters en charlatans om goedgelovige mensen ergens in te laten geloven.