Is de Primark nou fairtrade?

Als ik google staat er op de ene site dat het wel 'eerlijk' is, en op de andere weer van niet..
Hoe kan het anders zo goedkoop zijn?
Wat is nou waar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Primark is ZEKER geen fairtrade: Eerlijke handel of fair trade bevordert de duurzame ontwikkeling in de internationale handel, met name bij de export van arme landen naar rijke Westerse landen. Fair trade betekent dat bijvoorbeeld koffieboeren, cacaoboeren of bananenboeren in Latijns-Amerika, Afrika en Zuidoost-Azië een eerlijke prijs krijgen voor hun exportproducten. Een prijs die in verhouding staat tot de werkelijke productiekosten, en niet een prijs die wordt bepaald door de verhoudingen op de internationale markt. Fairtrade-producten dienen daarnaast te voldoen aan strenge milieueisen.

Fairtrade-producten zijn in Nederland en België herkenbaar aan het Max Havelaarkeurmerk en worden verkocht in wereldwinkels, WAAR-winkels, supermarkten, warenhuizen en natuurvoedingswinkels.

Primark kan wel 'eerlijk' zijn in de zin van geen kinderarbeid etc. Dus gewoon net zo als de meeste kledingwinkels.

Na een beetje zoeken lijkt zelfs DAT niet het geval: " Uitbuiting van jonge meisjes blijft een groot probleem in Indiase textielfabrieken die werken voor tientallen bekende westerse modemerken. Modewarenhuizen C&A en Primark nemen kleding af bij een textielbedrijf in Zuid-India waar kinderarbeid voorkomt.

Dat stellen onderzoeksbureau SOMO (Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen) en de Landelijke India Werkgroep in een rapport over voortdurende misstanden bij vier grote Indiase textielfabrikanten, dat morgen wordt gepubliceerd. Ze baseren zich op interviews met 180 medewerkers."

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is dus zeker geen Fairtrade maar of ze aan uitbuiting van jonge meisjes of kinderarbeid doen zal natuurlijk lastiger zijn om te bewijzen. Dit artikel zegt wel wat natuurlijk! Echt aan de veilige eerlijke kant zitten ze niet.