Goede vraag eentje die ik mijzelf ook wel eens heb afgevraagd en ik ben toen tot het volgende antwoord gekomen: Ja alle handelingen komen voort uit een vorm van egoïsme. Hierbij definieer ik egoïsme als een handeling die je zelf ten goede komt. Het lijkt tegenstrijdig want er zijn genoeg voorbeelden te geven van bijvoorbeeld iemand die geld aan een goed doel geeft. Hierbij zou je zeggen dit is toch geen handeling die jezelf ten goede komt. Maar toch wel. Aller eerst komt het geven van geld vaak voor uit een gevoel van superioriteit. Ik geef geld aan een goed doel nu ben ik een goed mens en beter dan asociale mensen die geen geld aan een goed doel geven. Ten tweede en dit is naar mijn idee het meest fundamentele is dat er naar mijn idee handelingen zijn uit een soort groepsegoïsme. Ik heb mij hierbij laten inspireren door het categorisch imperatief van de Pruisische filosoof Imanuel Kant. Hij beweerde dat handelingen goed zijn als je moet kunnen willen dat iedereen dat doet in jouw positie. Hierbij denk ik dat het gevoel van geld geven komt uit het idee: stel ik word ineens arm. Dan zou ik in die positie ook willen dat ik geld krijg. In dat geval is het geven van geld ook een egoïstische handeling. Het komt niet ten goede van jouw direct maar wel van "de groep" (los gedefinieerd groep kan in dit geval ook wereld bevolking zijn)waarvan je deel uit maakt. Indirect is het dus ook voor je zelf ook gunstig. Kortom alle handelingen komen of voort uit direct egoïsme of indirecte groepsegoïsme. Als iemand geïntresseerd is in dit onderwerp raad ik aan hoofdstuk 12 uit the selfisch gene van Richard Dawkins te lezen. Hier wordt iets dergelijks uitgelegd. Namelijk dat het evolutionair voordeel heeft om je sociaal te gedragen. Dank voor deze goede vraag.
Groeten Anne
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik denk 99% wel. Ook al doen we iets vrijwillig en doen we graag iets voor een ander toch denk ik dat we er toch iets uithalen wat in belang is voor onzelf.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In zekere zin. Sommige handelingen zijn wel voor een ander, maar dat doen we ook omdat we denken dat het goed is, en dus anders met ons eigen geweten in de knoop komen. Maar dat hangt er een beetje vanaf of je optimistisch wil zijn en denken dat de mens goed is, of de pessimistische kant zien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja.

Er is een goede aflevering van friends waarin Joey probeert een onzelfzuchtige goede daad te doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, alles doe je voor je eigen, ik geef nu ook alleen maar antwoord omdat ik extra punten wil en niet omdat ik jou zo graag wil helpen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien heb je hier wat aan: (zie link)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk het ook.. in je achterhoofd denk je (onbewust soms) toch dat je er zelf beter uitkomt. hoe je het wendt of keert
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goede vraag. Er valt zeker wat voor te zeggen. Zo kun je altijd zeggen dat wanneer je iets doet voor een vriend, dat je ook weer iets van hem terug kan verwachten.
Er zijn echter fenomenen waaraan je kunt zien dat de mens niet geheel egoistisch is.
Je kunt bijvoorbeeld denken aan het behoud van het milieu. Het is vrij onwaarschijnlijk dat milieuvervuiling al binnen je eigen leven serieuze effecten op je zal hebben, dus ligt het voor de hand dat je milieubesparend gedrag vertoont voor een beter leven van toekomstige generaties. Ook mensen die geen kinderen hebben vertonen dit gedrag.
Daarnaast kun je denken aan verkiezingen. De kans dat jouw stem iets zal veranderen aan de verdeling van zetels is nihil, en als je dat vermenigvuldigd met het verschil dat dit voor je eigen positie maakt, wordt de opbrengst van stemmen helemaal klein. Toch stemmen mensen, waarschijnlijk omdat zij denken dat dit voor een grote groep anderen wel een verschil kan maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bedoel je bewuste, onbewuste of beide handelingen? Onbewuste handelingen kunnen namelijk erg schadelijk zijn voor de mens zonder dat daar een emotioneel voordeel bij wordt gehaald. Met een emotioneel voordeel bedoel ik uiteraard een gevoel van tevredenheid etc.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat is volgens mij per persoon verschillend.
Er zijn genoeg mensen die anderen helpen zonder ze te kennen.