Wanneer is een bedrijf "maatschappelijk verantwoord"?

op grote merken als coca cola en mc donalds is vaak kritiek om sommige van hun handelswijze. of aantijgingen tegen deze bedrijven reeel zijn is voor mij als consument lastig in te schatten. is het dan handiger producten van kleinere merken te kopen die nooit ergens van verdacht zijn?

http://zaplog.nl/zaplog/article/coca_cola_voert_wateroorlog_in_india

http://nos.nl/artikel/98250-mcdonalds-oneerlijk-over-afkomst-vlees.html

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Daar is niet een eenduidig antwoord op. Sommige bedrijven hebben zelf doelstellingen gemaakt wat betreft maatschappelijk verantwoord, sommige werken met keurmerken en andere besteden er nauwelijks extra aandacht aan (al komt dat steeds minder voor). Vaak staat in het jaarverslag van een bedrijf een hoofdstuk die toegewijd is aan dit onderwerp. Vaak wordt er dan gewezen op de 3 P's (People, Planet, Profit).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Kleinere merken hebben het over het algemeen nog moeilijker dan de grote merken, om het hoofd boven water te houden. Van kleinere merken, kun je dus minder verwachten, dat ze maatschappelijk verantwoord handelen.

Grote merken als Coca Cola en Nike ed hebben, wellicht onder druk van de maatschappij, een aantal mooie projecten opgestart, in gebieden, die hun hulp goed kan gebruiken.

Als je echt iets wil doen voor milieu en dergelijke, dan kun je denk ik in plaats van de grote merken links laten liggen, beter gaan consuminderen. Alleen dat kopen, wat je echt nodig hebt. Op die manier belast je het milieu het minst.
13 jaar geleden
Er zijn veel verschillende soorten maatschappelijk verantwoord ondernemen: een bedrijf kan bijvoorbeeld kiezen om geen slavenarbeid te gebruiken, om op een fairtrade-manier te handelen, om geen dieren uit de bio-industrie te gebruiken, om helemaal geen dieren te gebruiken, om geen ingredienten te gebruiken waar bossen voor gekapt worden, om geen gifstoffen te gebruiken, om giftige stoffen op een veilige manier achter te laten ipv ze gewoon maar ergens te dumpen, om alleen biologische ingredienten te gebruiken, om projecten op te zetten die mens, dier of natuur helpen, om andermans projecten of goede doelen financieel te ondersteunen, etc. etc.

Hoe serieus ze dat maatschappelijk verantwoord ondernemen nemen, verschilt. Sommige bedrijven hebben dit echt als uitgangspunt (dit zijn vaak kleine bedrijfjes); sommige nemen een paar kleine, mooi klinkende maatregelen, waardoor ze heel goed bezig lijken, maar gaan voor de rest gewoon door met de dingen die nog veel slechter zijn, greenwashing noemt men dat.
Het is vaak niet makkelijk om te ontdekken of een bedrijf echt serieus bezig is met verantwoord ondernemen of het alleen gebruikt om klanten te lokken of omdat ze teveel kritiek kregen.

Ik denk dat het zeker een goed idee is om, wanneer je de keuze hebt, te kopen van een bedrijf dat zich serieus inzet. En als dat niet te vinden is, een bedrijf waarvan geen misstanden bekend zijn.
Als dat een wat kleiner bedrijf is, wil dat niet zeggen dat er dus waarschijnlijk geen misstanden zijn, want grotere bedrijven krijgen per definitie meer kritiek (en ook meer lof) omdat veel meer mensen ze kennen, veel meer mensen een product van hen geprobeerd hebben, en doordat organisaties die zich inzetten voor een goed doel, eerder de misstanden van een groot bedrijf in de schijnwerpers zetten dan dat van een klein bedrijf (omdat het bij een grote meer oplevert als die verandert van handelswijze).
Maar ook al weet je niet of het bij dat bedrijf beter is: er is dan in ieder geval een grotere kans dat ze goed bezig zijn dan een bedrijf waarvan je al weet dat ze fout bezig zijn.

Als je naar keurmerken kijkt, is het zinvol om thuis eens op te zoeken wat het keurmerk inhoudt: soms maakt een bedrijf of bedrijfstak zelf een keurmerk, dat nauwelijks iets voorstelt, maar toch klanten trekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee de kwaliteit gaat altijd voorop,wat er ook gebeurd