Waarom willen linkse partijen Afghanistan niet helpen?

http://www.liveleak.com/view?i=a4d_1275922684

De niet-extremisten / burgerbevolking wil dat de Nederlandse troepen blijven, de moslim-extremisten willen de NL troepen weg.

Dat links in dezen de kant kiest van de extremisten kan ik persoonlijk niet plaatsen.

Maar misschien is er een reden voor die ik niet ken. Vandaar de vraag maar eens.

Tot nu toe kom ik niet verder dan de indruk dat links een hekel heeft aan Amerika. Maar dat is geen reden mensen in nood te laten creperen. Of wel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (8)

de mensen die in afganistan zitten heb ik vernomen willen zelfs blijven. omdat nu alles voor niks is geweest als ze weg gaan.

mogenlijke redens:
het kost geld ons te veel geld.
we willen geen mensen verliezen.
ze vinden het een uitzichtlose situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze stelling id niet correct. Iedereen wil helpen ,maar niet ten koste van vele doden. De afghanen zelf zouden de extremisten moeten bestrijden,maar zijn daar blijkbaar niet toe in staat. Voorlopig hebben veel buitenlandse militaire hun leven geofferd voor de afghaanse burger en het is nu echt tijd,dat de afghanen zelf orde op zaken stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk zijn we daar gewoon de bezetter. Als de bevolking werkelijk zo achter ons had gestaan waren de bermbommen niet in deze mate mogelijk geweest. In de 2e wereldoorlog vochten Nederlanders tegen de bezetter, ook dmv aanslagen. Maar er waren er ook toen wel Nederlanders te vinden die de Duitsers bevrijders noemden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat als de militairen daar echt nuttig werk konden doen, niemand er bezwaar tegen zou hebben dat ze daar bleven.
Maar zo, ze fungeren als schietschijven, worden opgeblazen door autobommen.
Wil je de Afghanen echt helpen, dan help je hun met het opleiden van een goed eigen leger en politiemacht.
Doe dit met het geld dat vrijkomt door geen militairen meer
te sturen, maar goede instructeurs en bewapening.
Ik ben socialist, niet te verwarren met communist toch heb ik geen hekel aan Amerika.
Wel heb ik een hekel aan de ontzettende kloof tussen rijk en arm, maar die heb je hier ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Afghaanse mensen die ik ken, hier in Nederland en die gevlucht zijn voor de Taliban, willen dat de buitenlandse troepen blijven. Toch is dat op den duur geen oplossing.
Het kost erg veel geld en mensenlevens, en het leidt niet aantoonbaar tot verbetering. De bevolking moet verder zelf een eind maken aan die Taliban. Het zijn ""eigen mensen"".

En wie weet, wordt er hier en daar ook vermoed dat de opium en het goud van Afghanistan een speciale reden is geweest om er te willen zijn.

Voorts is er ook in Nederland een wapenlobby, die mogelijk bij rechts meer gehoor vindt dan bij links.

Het blijft allemaal vaag,

Ik denk dat ze er moeten vertrekken, en dat er langs diplomatieke weg en handelsweg beinvloeding moet komen. Ik ben links.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige wat ik kan bedenken is dat die missies heel veel geld kosten. Terwijl NL zich toch al teveel in de schulden steekt.
Hierbij is het niet verkoopbaar om in ons land zwaar in de bezuinigingen te gaan steken terwijl we heel veel geld uitgeven aan redelijk kansloze missies in het buitenland. Ik zeg kansloos, omdat de wereld al de gehele heugenis aan het vechten is. Oorlog voeren is dus kennelijk geen goed methode om de wereld beter te maken. Dat wordt keer op keer aangetoond omdat het geweld nog steeds niet is opgelost.

Links vindt het veel verstandiger om het kostbare geld in eigen land te steken. Zodat ook onze eigen problemen opgelost kunnen worden.

We kunnen de missies in Afghanistan gewoon niet meer dragen terwijl we zelf in de diepste schulden staan. Het word ook eens tijd om aan onszelf te denken.
Als dit egoïstisch gevonden wordt, dan moet men wel bedenken dat men eerst zelf gezond moet zijn om een ander te kunnen helpen.
Dus soms is een pas op de plaats nodig om weer te herstellen naar gezondheid, dan kan men een ander veel beter helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De linkse partijen willen dan wel. Alleen ze weten niet hoe. Militaire inzet zien ze niet als een weg naar oplossingen. Links heeft geen hekel aan Amerika, integendeel. Ze hadden dat wel aan Bush, niet aan Obama.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De linkse partijen (zoals de SP aangaf) vinden dat solidariteit niet stopt bij de grens. Maar helaas doelen ze dan alleen op ontwikkelingshulp.

Daar hoort volgens de Linkse partijgen gen defensie bij...