In Belgie heb je nederlandstaligen en franstaligen, maar welke taal wint nu terrein?

Ik bedoel komen er in belgie meer franssprekenden of nederlandssprekenden bij? ( verfransing of vervlaamsing?)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

In grootte de Nederlandstaligen. Wij zijn met meer dan 6 miljoen.
Verfransing in Vlaanderen : Het is juist zo dat het deel Vlamingen dat perfect Frans spreekt er fors op achteruit gaat.
Walen lijken iets meer voor Nederlands te kiezen in de betere middens , dit uit professionele redenen.

Het enige probleempunt is de Brusselse rand.
Rijke Franstalige (oud-Vlaamse) bourgeoisie en financieel sterkeren gaan weg uit de stad en kiezen voor de groene gemeenten rond Brussel.
De gemeenten rond Brussel zijn allemaal Nederlandstalig.
Nu,iedere Belg is vrij zich in zijn eigen land te vestigen waar hij wil.
Die Franstaligen zij welkom in Vlaanderen ,op voorwaarde dat men de moeite doet om om Nederlands te spreken....en juist daar knelt het schoentje .... ze willen het niet spreken , willen tweetaligheid als in Brussel ...en in sommige gemeenten als Kraainem, Linkebeek en Sint-Genesius-Rode zijn de Franstaligen op dit ogenblik met de meerderheid . Zij willen nu bij 'de staat' Brussel horen (die tweetalig is) in plaats van 'de staat' Vlaanderen...en dat zint de Vlamingen niet.
Het probleem is dus niet :Vlamingen tegen Walen : dat is een misvatting in de Nederlandse pers.

Toegevoegd na 9 minuten:
Dus....terrein verwerven wordt steeds moeilijker in België.
In Noord Frankrijk daarentegen wint het Frans, De Vlaamssprekenden worden echt een kleine minderheid.
Duinkerken is al volledig verfranst.
Kassel en Hazebroek zijn goed op weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De franstaligen, omdat ze trots zijn op die taal, ze vertikken het om nederlands te praten ookal kunnen ze het wel.
Ik kan het me wel voorstellen hoor, frans klinkt veel mooier dan onze platte taal haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er komen meer franssprekenden bij omdat buitenlanders die in België komen wonen ofwel al Frans spreken ofwel eerder Frans dan Nederlands leren (omdat dat gemakkelijker is). De franstaligen weten dit en daarom zijn zij ook sneller geneigd om immigratiewetgeving heel soepel te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar twintig jaar geleden de meerderheid van de vlamingen ook de franse taal machtig waren is nu een tendens engels als tweede taal te hanteren. Bij de francofonen, die vroeger uitsluitend frans spraken , is nu een tendens om ook nederlands te leren ,zeker in de hogere middenklasse. In cijfers is dit vrij moeilijk uit de drukken. Er is geen wezenlijk verschil in "terreinwinst", met uitsluiting van Brussel waar slecht 17 % nederlandstalig is. Maar er zijn in het hele land wel 6 miljoen nederlandssprekenden op de 10,5 miljoen inwoners.