Onze onderburen zeggen enorm veel overlast te hebben van onze katten. Kunnen wij door deze overlast uit huis gezet worden?

Na een gesprek met de buren vernamen wij dat ze de katten hoorden rennen. Nu hebben we de katten inmiddels uit de slaapkamer geweerd zodat die overlast minder is. Nu is het zo dat de buren bij elke overlast tegen het plafond of de kachel bonken maar ook als de katten keurig in hun mandje slapen en wij rustig zitten te eten.
Katten geluiden vallen toch onder woon geluiden, het zou immers betekenen dat niemand op een flat meer katten kan hebben. Wij hebben verder goed geïsoleerd tapijt. Overigens gaat het om 2 katten van 10 maanden en 3 maanden.

11 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat soort mensen moeten gewoon in een hutje op de hei gaan wonen. Kansloos.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een stelletjes zeikers zeg,enorm veel overlast zelfs?
Alsof katten zoveel herrie maken!(ik heb er zelf 1)
Lijkt mij echt niet dat je daar voor je huis uit gezet wordt,dan moeten ze echt wel veel overlast van iemand hebben.
Zijn vast hele vervelende mensen,die buren.
Sterkte ermee.
Powergen
11 jaar geleden
Rijdende Rechter meeslepen... kunnen wij weer lachen en ik weet zeker dat jij ook nog de zaak wint!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je buren zijn vast mensen die niets anders te doen heben en evt zonder baan zitten... dan is dit een leuke bezigheid, tot ergenis van jullie... Misschien kun je ze voor zijn door even langs de woning bouw te gaan om informatie in te winnen:) sterkte..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat een zeikers!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn katten rennen hier ook rond en ik hoor dat zelf bijna niet.
Katten zijn stille voorzichtige en elegante dieren, die maken geen lawaai.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een onzin,dat katten overlast bezorgen bij jullie buren!Zij hebben waarschijnlijk een hekel aan katten.Katten zijn sociale dieren,jullie buren weten dit waarschijnlijk niet ,anders praten ze wel anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een last is om te dragen, overlast is een last die niet gedragen kan worden, veel overlast is dat je heel vaak een last krijgt die je niet kan dragen, en 'enorm veel overlast', is dat je zowat elke tel in je leven een last moet dragen waardoor je onderdoor gaat. Die mensen zijn toch wel enorm verschrikkelijk zielig. Een kat hoor je meestal niet lopen. Een dame met naaldhakken wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zet de radio aan, dan horen ze de katten niet meer :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede tip Adrie ;-)

Het beste antwoord

Ofwel hebben jullie een heel slecht ge¨soleerd huis en ofwel zijn jullie onderburen dermate hooggevoelig en scherphorig dat ze zelfs nog last zouden hebben van een lege zolder vol spinnen boven hun hoofd ;-)

Ik herken in jouw verhaal iets van wat een vriendin ooit meemaakte maar dan in omgekeerde richting. Zij woonde onder en de buren boven. En elke avond bonkten de bovenburen met een houten knuppel op de vloer om aan te geven dat ze stilte wensten. Ik heb het een paar keer meegemaakt en tjonge dat was telkens schrikken. Er werd toen ook gebonkt op momenten dat wij echt niks zegden. Na vele moeizame gesprekken met de buren en vele maanden van gebonk werd de politie er bij gehaald en het resultaat is dat de onverdraagzame buren uiteindelijk voor een andere woonst hebben moeten kiezen.

Punt is natuurlijk dat jij er voor jezelf zeker van dient te zijn dat je jouw onderburen op geen enkele bewuste of onbewuste manier het leven zuur hebt proberen te maken want dat kan zich dan wel tegen jou keren hé.

Maar omwille van 2 jonge katten kan niemand jullie uitzetten, zelfs niet als er in het huurcontract staat dat je geen huisdieren mag hebben. Blijkbaar is er een ongekende letter in de wet die ook de huurder daarin beschermt ondanks het verbod in het contract.

Dus ken gewoon heel goed de rechten en de plichten vooraleer je zelf stappen zet.

Enne... probeer eens een charme offensief op te zetten naar jouw buren toe. Breng hen eens onverwacht iets wat ze lekker vinden of bezorg ze een grappig kadootje dat niet veel kost. Van zodra je als buren een gemeenschappelijk interesse punt kan vinden verhoogt dat ook het vermogen tot verdraagzaamheid.
Geloof me, dat kost moeite maar het werkt Altijd!

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kadootje een leuk jong katje :-)

Andere antwoorden (9)

Als alleen dit de reden is waar voor ze een aanklacht in willen dienen. Denk ik dat ze niet serieus genomen worden. Er staat niks over geen huisdieren mogen houden in je huurcontract? Echt balen zulke buren. Als ik dat zo hoor, zou je haast zelf een klacht in dienen wegens geluids overlast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De buurvrouw wordt allicht niet serieus "genomen" en daarom is ze chagrijnig. :-)
Je buren moeten niet zo zeuren; als ze geen geluid van andere mensen willen horen dan moeten ze in Drente in een hut gaan wonen.
Natuurlijk moet je wel rekening houden met je buren (zoals je blijkbaar doet), maar rekening houden met elkaar komt van twee kanten.
Ga eens praten met de buren en vraag (vriendelijk en opbouwend) wat zij als een reële oplossing zien. Katten wegdoen valt daar niet onder. Als je ze ernaar vraagt en dwingt om na te denken over wat wel en niet haalbaar is, dan gaan ze misschien zelf ook snappen dat een beetje geluid nu eenmaal hoort bij wonen in een flat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oja, het antwoord op de vraag is trouwens nee, tenzij er expliciet in de huurovereenkomst staat dat hè geen huisdieren mag houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hè hè! Hier in drente hoeven we zulke mensen ook niet hoor ;).
Kristal
11 jaar geleden
Zo is het Niels, wat krijgen we nou...;-)
Sommige mensen klagen over alles, en veelal niet terecht.

Jullie doen je best om zoveel mogelijk rekening met de buren te houden door de katten uit de slaapkamer te houden, en tapijt op de vloer te hebben.
En hoewel je katten best kan horen rennen maken ze nou niet echt zoveel lawaai. Het zijn tenslotte geen olifanten.
Ik denk niet dat jullie uit jullie huis kunnen worden gezet voor zoiets.

Voor geluidsoverlast van buren zijn geen wettelijke geluidsnormen vastgelegd. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft een Handreiking burenlawaai opgesteld met oplossingen voor geluidshinder van buren.

Hier is die in PDF-formaat te downloaden: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geluidsoverlast/documenten-en-publicaties/brochures/2005/01/01/handreiking-burenlawaai.html

Zoals hier al eerder werd gezegd is het waarschijnlijk een goed idee om eens met de verhuurder te praten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
je hoort wel vaker van lastige buren of buren die overal last van hebben.
als het gaat om huisdieren weet ik dat het in je huurcontract zou moeten staan of anders is er een algemene regel dat je geen overlast mag geven voor de buren.
daar valt dus o.a. onder : barbecuen, feesten en huisdieren, die gehouden mogen worden mits ze geen overlast geven.
de overlast die ze aangeven 'rennende katten' klinkt belachelijk, maar je moet wel uitkijken want er zijn altijd mensen die vriendjes bij de woningstichting hebben en dan trek je al gauw aan het kortste eind.

probeer informatie in te winnen, kijk in je huurcontract, probeer contact te krijgen met de buren, zodat je op goede voet met ze blijft staan ! dat is belangrijk.
houdt er rekening mee dat ze misschien echt kwaadwillend zijn.
houdt er rekening mee dat het toch wel oplosbaar is, je zult misschien alle zeil/linoleum/tapijt los moeten maken en een dik isolerend ondertapijt of van die dikke vilten? tapijttegels onder het kamerbreed tapijt of onder het zeil of de linoleum moeten neerleggen !

antwoord :
angst voor uithuiszetting is een beetje voorbarig, daar gaan meerdere waarschuwingen aan vooraf en het lijkt me sterk dat een beetje onmin over twee rennende katten reden zou kunnen zijn om jullie er uit te gooien...
waar je wel rekening mee moet houden is dat iedere klacht hoe onterecht ook niet leuk/goed/fijn is voor jou, ook al is het ongegrond.
probeer info bij elkaar te krijgen en je verdiepen in de regels van de woningstichting/check je huurcontract...
en probeer vooral op vriendelijke voet te blijven met de betreffende buren, heel belangrijk !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad een gesprek kan wonderen doen, mits de buren daarvoor openstaan. Als dit niet het geval is, zou ik de situatie in ieder geval melden bij de woningstichting of verhuurder. Aangezien een verhaal altijd 2 kanten heeft, is dit misschien wel van belang om sneller bij een oplossing te komen.

Heel veel succes ermee in ieder geval,
en laat je niet kisten.
Je betaald er net zo goed voor, en hebt evenveel rechten als een ander.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, door deze overlast kan je echt je huis niet uitgezet worden.

Als ik jou was zou ik proberen te achterhalen of het echt jouw katten zijn die de geluidsoverlast veroorzaken. Het kan ook zijn dat de geluiden heel ergens anders vandaan komen.
Mijn benedenburen dachten steeds dat wij aan het timmeren waren. Op een keer dachten zij dat ook, even later zagen zij ons uit de auto stappen, we waren, op het moment van de herrie, helemaal niet thuis!
Het geluid kwam heel ergens anders vandaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan me niet voorstellen dat iemand zoveel last van katten kan hebben maar goed, het zal dan wel, denk ik. Ja ik vind het wel kinderachtig van ze dat ze bonken terwijl er geen reden tot bonken is zeg maar...
Dat zegt meer over hun dan over jullie denk ik...
Misschien nog een keer met ze praten..?
En ik denk niet dat jullie eruit gezet kunnen worden, jullie doen tenslotte niks illegaals!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik je was zou ik bij de buren aankloppen en in alle rust vragen of je eens bij hen in huis mag luisteren naar hoe het klinkt. Maak een afspraak op welke dag je langs zal komen en zorg dat de katten dan genoeg te spelen hebben, zodat je weet wat de buren nou eigenlijk horen. Misschien is het werkelijk erg gehorig. Misschien kan de huisbaas vervolgens iets doen tegen de gehorigheid. Probeer ruzie en strijd te voorkomen met je buren, dan worden hun klachten waarschijnlijk erger in plaats van minder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zijn het katten of bengaalse tijgers??
oorverdovend die galopperende kuddes katten...

haha sorry hoor... of de buren zijn drammerds, of ze hebben bijzondere goede oren.

geef aan dat je de katten niet kan verbieden te spelen, je normale vloerbedekking hebt, en verder niets weet om het geluid te dempen.

geef wel even aan dat ze zulke goede oren hebben dat ze ook bonken bij geluiden die NIET bij jullie vandaan komen.

en vraag uiteraard of ze het bonken achterwege willen laten want ook dit is geluidsoverlast, en nog wel BEWUST ook.

weet niet of je gehuurd zit? dan zou je ook de woningbouw kunnen bellen en vragen wat je moet doen, en aangeven dat de buren er zo'n hot item van maken en vervolgens zelf ook de nodige decibels produceren.

(man je zou toch spontaan een mega aggregaat voor hun huis zetten en deze 24/7 laten draaien)