Waarom heeft Tivoli, een stadje in Italië, aan zoveel dingen zijn naam gegeven?

Bijvoorbeeld het bekende poppodium in Utrecht, meerdere (attractie)parken in heel Europa, een schouwburg in Barcelona, een wijk in Eindhoven, twee voetbalstadion in respectievelijk Duitsland en Oostenrijk enz.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Misschien is de oorsprong van de naam van het stadje wel dezelfde als de oorsprong van al die andere namen! En zijn al die andere dingen dus helemaal niet naar dat stadje genoemd!

Antwoorden (2)

Ik heb altijd aangenomen dat dat kwam omdat I Lov'It achterstevoren Tivoli was. En dat al die parken die zo heetten niet per se naar dat stadje vernoemd zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tivoli, het stadje, was de speelplaats van rijke mensen, van Romeinse keizers tot de adel in de Renaissance , zoals de Villa d'Este. In Kopenhagen is het pretpark Tivoli genoemd als knipoog naar het Italiaanse stadje.Je kunt er je vrije tijd doorbrengen,ontspannen en genieten van de leuke dingen. Toen waren het de fonteinen en waterwerken en dierenparkjes, nu nog steeds allerlei kermisattracties enzovoort. En daaraan zijn nu weer andere festiviteiten zoals popconcerten gekoppeld.
Eigenlijk verwijst de naam dus nog steeds naar vrije tijd en plezier!