Wanneer ben je oud genoeg om op kamers te gaan?

Ik wil wanneer ik klaar ben met vmbo en naar het MBO ga eigenlijk al op kamers. Op dat moment ben ik dan 16. Is dat te jong? Ik wordt in oktober dan al wel 17. Maar ik weet niet of het verstandig is.

Toegevoegd na 45 minuten:
Ik moet nog 1 jaar vmbo doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat een chatvraag zeg

Antwoorden (10)

Als je zelf denkt dat je voor je zelf kunt zorgen en nog belangrijker je je eigen kunt onderhouden zou het opzich geen probleem zijn om tijdens je studie uit huis te wonen op kamer.
Maar om nu op jouw leeftijd al helemaal het nest te verlaten is gelijk zo drastisch. Je bent officieel ook nog niet volwassen dus waarschijnlijk moet je wel toestemming van je ouders of voogd hebben wat mij ook logisch lijkt.

Toegevoegd na 1 uur:
Als je nog op school zit kan je nooit genoeg bij verdienen om je zelf geheel te onderhouden en ook nog een studie te betalen.
Ga eerst eens uitzoeken wat het allemaal kost als je op je zelf woont, dan zal je nog behoorlijk schrikken.

Als je thuis woont hou je nog geld over voor leuke dingen ( uitgaan, kleding etc) en bijvoorbeeld je rijbewijs te halen maar als je op je zelf woont gaat echt alles op aan huur, water, gas en licht, de verzekeringen ( voor je zelf en voor je huis en inboedel) aan vervoer natuurlijk aan je eten, drinken en andere behoeftes. En dan ook nog de zorgen of je wel genoeg hebt elke maand.
Mijn advies is eigenlijk:
Kind blijf nog even lekker bij je ouders, daar kan je nog onbezorgd kind zijn, al die zware lasten komen later nog wel genoeg en ik spreek uit ervaring, ik was namelijk 18 dat ik ging samenwonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe ben je er aan toen als je voelt dat je er aan toe bent. Dat is niet direct leeftijdsgebonden. Ik zou echter zeggen, als je het thuis nog goed hebt, geniet dan nog even van de onbezorgdheid. 18 is vroeg genoeg!

Ik weet ook eerlijk gezegd niet hoe het op je 16e zit met rechten enzo, je bent dan voor de wet nog niet 'zelfstandig'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vindt het erg jong, maar ik ken jou niet persoonlijk.
Is die MBO-opleiding zo ver van je ouderlijk huis, dat dagelijks reizen niet te doen is? Je krijgt volgens mij nog geen studiefinanciering, dus dat wordt dan maximaal lenen. Is het dat wel waard om dan op kamers te gaan?
Bekijk eerst je thuissituatie nog maar eens goed, voordat je die stap neemt......
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rotterdam - (in de buurt van) Breda
jc54
13 jaar geleden
Breda - Rotterdam is goed te treinen, ongeveer 3 kwartier.
De kamers liggen daar ook niet voor het oprapen, en zijn best prijzig. Dus, denk er nog maar eens goed over na en praat eens met studenten die dat traject ook afleggen.
Je bent in ieder geval al wel zo verstandig om er over na te denken, en niet klakkeloos te gaan. waarom kijk je het eerste jaar niet rustig of je schoolkeuze bevalt, hoe het met het huiswerk zit. Op kamers betekent tijd kwijt aan boodschappen en koken, thuis blijven betekent reistijd. Maar als de verbinding een beetje gunstig is kun je in de trein al wat doorlezen.Intussen zoek jede mogelijkheden van kamerwonen uit, en neem je voor het tweede jaar opnieuw een beslissing, thuis of op kamers
13 jaar geleden
Sommigen zijn met 25 jaar nog een kind, anderen kunnen met 16 jaar al voor zichzelf zorgen.
Dus is je vraag niet met een simpele vermelding van leeftijd te beantwoorden.

Wat van belang is voor jouwzelf en je ouders om de afweging te maken:
- waarom wil je op kamers (jajaja, ik weet het, vrijheid blijheid, privacy, etc.), heeft het voordelen voor reisafstand naar de school of is het alleen maar zelfstandigheid wat je zoekt?
- kan je werkelijk op kamers vinden wat je thuis niet hebt? (want alle nadelen krijg je er ook bij: zelf voor eten zorgen, zelf er aan denken om te gaan - laten - wassen, zelf je budget beheren en er mee uitkomen).
- denk er aan dat vrijheid heel snel went en niets bijzonders meer is, maar het werk om alles te regelen is en blijft een verplichting die wel eens zwaar kon zijn.

Als je jezelf afvraagt of het wel verstandig is, ben je al een heel eind op de goede weg. Bedenk dat er niet alleen maar een ja of nee beslissing kan worden genomen, maar ook nog eens een 'over een half jaar' zodat je er langzamerhand naar toe kan leven. Of een heel jaar, dan heb je de vakantie om je kamer in te gaan richten en zo.

in ieder geval: succes!
itsme
13 jaar geleden
Er zijn veel mensen die met hun 16e op kamers "moeten" (neem bijvoorbeeld mensen van onze eilanden).

Ik oet zeggen dat voor velen de verantwoordelijkheid te groot is en zich moeilijk hierin kunnen vinden... ineens mag en kan je alles . WAUW!!! Maargoed, de een gaat hier beter mee om dan de ander, je moet gewoon jezelf blijven en je iet teveel mee laten gaan met het gemak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is nooit te vroeg! Als je erover nadenkt zegt al genoeg! En je kunt misschien ook weer terug, toch?
13 jaar geleden
Wanneer je jezelf financieel kunt redden. Op je 17e krijg je nog geen beurs, dus zal het moeilijk worden. Ikzelf was net 18 en vond het een heerlijke tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Officieel moet je (geloof ik) 17 zijn, maar sommigen zouden het eerder kunnen en anderen nog niet als ze 40 zijn..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn zoon was 16 toen hij op kamers ging.
Hij heeft een studielening aangevraagd, een kamer gehuurd en hij had een baantje en zorgde volledig voor zichzelf.

Kan jij dat ook?
Heb je al voor jezelf uitgerekend wat je dat gaat kosten? Huur, gas, licht, water, eten, internet, televisie, het is allemaal duur.
Heb je voldoende financieel inzicht?
Kun je van heel weinig geld rondkomen?
Heb je geld om spullen te kopen om je kamer in te richten of weet je waar je spullen vandaan moet halen?
Kan je zelf je eten koken, de was doen, strijken?

Ben je wel eens langer dan een paar dagen alleen geweest?
Ga bijvoorbeeld eens een paar weken rondtrekken of kamperen met een tent. Kijk hoe je het vind om alleen te zijn.