Is het mogelijk je eigen naam te laten registreren zodat andere de naam niet mogen gebruiken?

Bijvoorbeeld Jan laten registreren zodat niemand meer Jan mag heten omdat jij al zo heet?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (9)

Haha, nee... je mag je kind ook gewoon Nike of CocaCola noemen..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, op namen kan je geen patent krijgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
waarom zou je Jan willen heten?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dan zouden er op de wereld meer dan 6,5 miljard verschillende namen moeten komen...knap lastig hoor
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
je mag je kind geen adolf hitler noemen toch? Maar goed op zo'n manier wil je niet het alleenrecht op een naam krijgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nope kan niet, maar je mag je kind ook niet nike of coca cola noemen. Dat zijn beschermde merknamen.
Tevens mag je in nederland je kind ook niet naar een scheldwoord vernoemen, zoals kut poep etc.
Ook mag je je kind niet naar Hitler, Jezus en God en dat soort figuren noemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mmm... bron?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is dat zo? dan kan je dus eerst de naam bedenken, er een patent op aan vragen en dan je kind zo noemen. Dan heb je dus wél een alleenrecht. Nee hoor, volgens mij kan dat niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee zo werkt het inderdaad niet, ik heb het iets te simpel uitgelegd, maar lees mn post hieronder maar.
De boedner,

Als God of jezus niet mag.
Waarom mogen moslims dan wel naar hun goden vernoemen in Nederland?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het nationale en internationale merkenrecht bepaald welke merknaam beschermd is.
Een merk is een bepaald woord of afbeelding (of een geluid of een kleur) waarvoor geldt dat er iemand (de merkhouder) is, die het als enige mag gebruiken binnen een regio voor een bepaald handelsdoel. Een voornaam van een persoon heeft geen handelsdoel en kan daarom niet als merknaam beschermd worden.

Welke voornamen toegestaan zijn in Nederland wordt gereguleerd in de Naamwet 1998.
De ambtenaar van de burgerlijke stand mag een voornaam niet accepteren wanneer die ongepast is of wanneer die overeenkomt met een bestaande achternaam als die niet ook als voornaam gebruikelijk is. Voorbeelden van namen die in het verleden geweigerd zijn door de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn: Rolls Roys, Geisha en Miracle of Love (hoewel na een rechtelijke procedure de naam Miracle-of-Love wel werd toegestaan).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ok ik zal mijn antwoord wat verduidelijken, zie bron.
Er is geen wet die je verbied een specifieke naam te gebruiken, het ligt in de beoordeling van de ambtenaar of hij de naam accepteerd. Nou is het algemeen bekend dat namen zoals: God, Jezus, Coca Cola, Rolls Royce, poep, kut etc niet geaccepteerd worden. Dus als jij een naam verzind en er vervolgens een miljarden waarde aanvast bind zoals merken als Coca Cola kun je ervan uitgaan dat niemand die naam mag gebruiken.
Maar dit soort dingen worden niet vast gelegd in de wet omdat dit onmogelijk is, er zijn zoveel namen en er komen er zoveel bij. Daarom is het de verantwoordelijkheid van de ambtenaar.