Kun je je inschrijven bij een nieuwe huisarts zonder medisch dossier?

En wat is dan een goede reden om op te geven? Ik wil verkassen maar zit met veel fouten in dossier die ik er niet uitkrijg vis normale versoeken aan huisarts.

4 jaar geleden
4.5K
Pieterke
4 jaar geleden
Niet iedereen die een nieuwe huisarts zoekt heeft een medisch dossier dus het zou moeten kunnen. Ik kan er alleen niets over vinden op internet.
tinus1969
4 jaar geleden
Mbt 'En wat is dan een goede reden om op te geven (om over te stappen onder dossier)?'
Hier zou ik open kaart spelen; je vertrouwensband met je huidige huisarts is verbroken, je wil een frisse start maken, en daar hoort bij dat je ook het dossier niet mee wil nemen. Je kunt overwegen om een integraal afschrift van je dossier op te vragen, en zelf alleen die onderdelen door te geven die je correct/relevant acht (bv door in jouw ogen foutieve delen zwart te maken).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@JAHCobus, u hebt de ervaring dat de door u gewenste wijzigingen niet opgenomen worden in uw medisch dossier:
Er bestaat een recht op verbetering. U kunt uw huisarts vragen de gegevens te verbeteren. Een verzoek tot verbetering doet u schriftelijk. De huisarts moet binnen vier weken antwoorden of hij aan uw verzoek kan voldoen. Wil hij geen hij geen wijzigingen aanbrengen in uw dossier moet hij duidelijk aangeven waarom hij dit niet zal doen. Als hij aan uw verzoek tegemoet komt, moet hij dit zo spoedig mogelijk in het dossier aanbrengen.
https://www.patientenfederatie.nl/Documenten/producten/informatiekaart/medisch_dossier_54-2.pdf
zie pagina 4 en verder

Antwoorden (1)

Elke patiënt heeft het recht om zelf een huisarts te kiezen dus ook om van huisarts te wisselen. Als er een reden is moet dit zonder problemen kunnen. Er zijn situaties dat een huisarts een nieuwe patiënt mag weigeren. Het hebben van dossiers bij twee verschillende huisartsen kan nadelige gevolgen hebben voor de continuïteit van de zorg.
Doordat de patiënt geen eigenaar is van het medisch dossier, kan hij het dossier niet opeisen maar heeft wel het recht om de gegevens in te zien, zo nodig aan te vullen, te corrigeren, te vernietigen of daarvan een afschrift te krijgen.
Volgens de richtlijn voor huisartsen die is vastgelegd door de Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst (KNMG) is het de bedoeling dat de oude huisarts aan de patiënt toestemming vraagt om het medisch dossier (soms digitaal) persoonlijk over te dragen aan de nieuwe huisarts. Dit dient dan binnen een maand te gebeuren.
De patiënt heeft het recht om geen toestemming te geven voor de overdracht van het medisch dossier. In zeer uitzonderlijke situaties kan de oude huisarts besluiten om gegevens die hij/zij relevant vindt toch aan de nieuwe huisarts te verstrekken.
De patiënt kan er voor kiezen het adres van de nieuwe huisarts niet door te geven of in het geheel geen huisarts te kiezen. Het hebben van een huisarts is niet verplicht, het niet hebben van een huisarts is zeer onverstandig.
Let wel: het gaat om een richtlijn die door de beroepsgroep is opgesteld, dus niet om een wettelijke regeling.
Het niet op uw gemak voelen bij de oude huisarts of geen vertrouwensbasis hebben waardoor u niet onbevangen over uw klachten kunt praten, niet serieus genomen voelen, kunnen goede redenen zijn om van huisarts te willen wisselen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
@JoanDArc, je schrijft: '' Ik kan dat zo snel niet terugvinden in de links/bronnen, waar is dit op gebaseerd en wat voor uitzonderlijke gevallen betreft het?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@tinus1969 schrijft: @JoanDArc, je schrijft: '' Ik kan dat zo snel niet terugvinden in de links/bronnen enz enz ..
Oh en waar schrijf ik dat??
tinus1969
4 jaar geleden
@JoanDArc, foutje bij knippen plakken, het gin om deze opmerking: 'In zeer uitzonderlijke situaties kan de oude huisarts besluiten om gegevens die hij/zij relevant vindt toch aan de nieuwe huisarts te verstrekken.'
Thecis
4 jaar geleden
@Tinus1969
Voor de beroepsgroep geldt een geheimhoudingsplicht. Ook deze plicht mag ook voor uitzonderlijke gevallen gebroken worden (bijvoorbeeld in het geval van vermoeden van zelfmoord of het aanbrengen van zwaar lichamelijk letsel bij een ander). Zo ook zijn er gevallen waarbij een huisarts kan bepalen dat hij/zij het nodig vindt om info te delen. Hiervoor zijn geen vaste regels en moet per geval bekeken worden of de beslissing van de huisarts terecht was.