Moeten we de trouwgelofte "tot de dood u scheidt" niet achterwege laten of wijzigen in iets anders?

1 op de 3 huwelijken eindigt in een scheiding. Moeten we er niet "tot u van elkander scheidt" van maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Nee dat hoeft niet. De gelofte trouw tot de dood vervalt na de wettelijke scheiding. Zo is dat bij elk contract. Neem als voorbeeld het concurentiebeding als dat in een arbeidsovereenkomst is overeengekomen. Dit beding (iets dat bedongen is,oftewel overeengekomen) zegt dat een werknemer niet tegelijk ook voor een andere werkgever mag werken. Maar dat vervalt natuurlijk als die werknemer ontslag neemt.
Het hangt ook wel af van de opvatting wat trouw is. Stel dat een man en vrouw besluiten uit elkaar te gaan maar hij betaalt trouw elke maand de alimentatie en heeft ook nog een deel zorg voor de kinderen als die er zijn en verder zijn en blijven het goede vrienden die bij elkaar terecht kunnen in tegenspoed, dan zijn ze weliswaar niet meer in een huwelijkse band verbonden maar wel in trouw aan elkaar. Huwelijk en trouw hebben wel wat met elkaar te maken maar toch zijn ze ook weer niet hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

nee, want dat is in eerste instantie toch het streven.
dat het niet altijd lukt is punt twee.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal gelijk.
Reeele gedachte, en.. in sommige gemeenten is dat ook al zo.

De mijne was 'Tot de wens niet meer bestaat'.

Toegevoegd na 1 dag:
'Tot de dood ons scheidt' stamt uit de middeleeuwen. Toendertijd was de levensverwachting in het huwelijk 3-10 jaar. Door ziekte, veldslagen & kraambed sterfte gevallen zorgden er voor dat mensen als snel rond de 35, 40 overleden. Dan is een huwelijk tot de dood je scheidt een overzienbare belofte. Echter, nu leven we tot 80. Dat is een belofte voor 50, 60 jaar. Een erg lange tijd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al zou het maar één op de tien huwelijken zijn die echt stand houden, dan nòg zou ik die gelofte niet willen wijzigen of afschaffen.

Ik vind namelijk dat je er minimaal vanuit moet gaan dat je als gehuwd stel gedurende heel je leven samen zult en wilt zijn.

Als je die wens al bij voorbaat niet hebt als stel..zou het wel heel bedroevend zijn met de liefde tussen twee echtelieden.

Komende januari zijn mijn echtgenote en ik vierenveertig jaar (heel gelukig) met elkaar getrouwd.

En ook wij hebben die belofte destijds met heel ons hart aan elkaar gedaan.

Ik ben daar nog steeds dankbaar om en ben blij dat ik dit toen heb mogen doen.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zullen wij zeker niet doen, hoor. Daarvoor houden we veel te veel van elkaar. We geloven zelfs dat de dood ons niet kan scheiden. Gr. Ton
Nee niet gaan veranderen, maar wel moet de basis gaan veranderen, en moeten mensen er van doordrongen zijn dat je voor honderd procent voor elkaar kiest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou het zo moeten laten want. Je hebt toch als je trouwt de intentie om bij elkaar te blijven voor je hele leven? Of zou je het maar voor een bepaalde tijd willen doen. Dan is de belofte niets waard. Laten wijzigen in iets anders is ook geen goed plan want dan doe je af aan de belofte. Het is ja of nee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zou dat naar eigen idee kunnen invullen, wat je elkaar belooft.
Ik vind dat tot de dood ons scheidt in eerste instantie toch de bedoeling is. Je kiest voor elkaar met de gedachte WIJ blijven bij elkaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oorspronkelijk bleef je bij elkaar tot de dood, nu is alles verandert door de mogelijkheid tot scheiden. De reden en mijn visie over 't scheiden is in dit geval onbelangrijk. Je vraag gaat over de trouwbelofte... Ik vind dat het echtpaar de keuze moet krijgen of deze regel toegepast wordt. Bij sommige bruiloften wordt deze regel niet gesproken of vermeld. Net zoals de oproep om je bezwaar te benoemen bij de plechtigheid of voor eeuwig hierover te zwijgen. Het is een keuze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot de dood u scheidt....het is meestal ..tot de schijt u doodt.
Goed idee omdat te veranderen ja. Tot de liefde bij iemand over is....of zoiets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belachelijk, als je trouwt is dat een mooie dag natuurlijk, als je trouwt ga je ervan uit dat je bij elkaar blijft tot de dood men scheidt, als je hier anders over denkt moet je niet gaan trouwen simpel toch.
Stel jij gaat trouwen en degene roept door de zaal neem jij bla bla bla tot dat men gaat scheiden , klinkt ook wel lekker of niet ????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou hem kunnen veranderen, iin zoiets als tot een van de 2 geen zin meer heeft, dat is vandaag de dag wat meer van toepassing!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee natuurlijk niet.