Waarom leren kattenbaasjes hun buiten-kat soms niet aan om op hun eigen kattebak hun behoefte te doen?

Een kat kun je moeilijk opvoeden, maar ze doen hun behoefte bij iedereen in de tuin, dat mag zomaar!
bij honden word er altijd een probleem van gemaakt als ze hun behoefte buiten doen, en word hondenbelasting betaald in diverse gemeenten. Waarom betalen katten eigenaren dan geen katten-belasting? En zouden katteneigenaren hun kat niet andere dingen aan moeten leren zodat ze hun behoefte niet bij andere mensen in de tuin doen. Door dit probleem zijn er veel mensen die zo`n kat gaan mishandelen (media), maar dat gaat mij natuurlijk veel te ver en het zou niet mogen gebeuren. Maar wat zou een oplossing zijn bijvoorbeeld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Mijn kat is gewend om op de bak te gaan, dat heeft ze altijd gedaan, dus ze weet niet beter.
Helaas heeft ze sinds kort ontdekt dat het bij de buren in hun tuin prettiger is.
Je kunt de kat niet de hele tijd in de gaten houden, dus je kunt er weinig aandoen als ze niet doen wat ze wel gewend zijn.

De enige oplossing is de kat binnen te houden maar dat is bijna onoenlijk omdat zeker in de zomer de deur vaak openstaat voor de hond, zodat zij de tuin in kan.

De buren sturen haar weg, spuiten met water maar zijn te vaak op de camping om er echt iets aan te doen.

Waarschijnlijk staat er in de tuin van de buren een plant waarvan zij de geur prettig vindt, ze doet het namelijk alleen daar.
We proberen er alles aan te doen maar tot nu toe helpt het alleen als we haar echt binnen houden.

En aan een kattenbelasting hebben degene in wiens tuin de kat haar behoefte doet, niets.
Alleen de gemeenten hebben iets aan kattenbelasting.
Dat is dus geen oplossing.
Uit het potje van de hondenbelasting wordt vaak het opruimen van de hondenpoep betaald.
Uit het potje van de kattenbelasting kan dat niet, of we zouden aan alle buren van kattenbezitters moeten vragen of we hun tuinen mogen inspecteren, iedere dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Er is toch een behoorlijk verschil tussen wat honden doen : ( zomaar op je stoep poepen ) en katten die t tenminste nog begraven
Ik vind het ook vies als ik er zo maar in graai.

Kattenbelasting is natuurlijk geen oplossing van het probleem.
Water over de katten heengooien als je ze in je tuin ziet helpt wel.
Wij hebben drie katten die buiten lopen en die komen alledrie altijd hard naar binnen gerend als ze moeten.
Dus dat kun je ze wel leren , maar dan moet je ze niet te vroeg buiten laten. Katten houden van routine
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je eigen kat naar buiten sturen doet wonderen ;-)
Ik vind het persoonlijk nog wel meevallen. Als ik zie wat onze kat - die overdag ook vaak buiten is - op de bak doet, kan ik me niet voorstellen dat er buiten nog erg veel uit dat beessie komt ;-) Bovendien komt hij de tuin niet uit, en ik heb hem wel eens in de tuin zien plassen, maar zelfs dat plasje wordt keurig begraven. Dat is wel even een heel ander verhaal dan de weg naar school moeten afleggen door een totale hindernisbaan van gore, stinkende, kledderige hondendrollen.

Waar ik wel veel last van heb gehad - voor we zelf weer een kat namen om het probleem inderdaad adequaat op te lossen - zijn zwerfkatten. Niet gesteriliseerd of gecasteerd, vrolijk vlaggend tegen je fietstassen en tuinmeubilair en de hele wijde omtrek als kattenbak gebruiken. Plus natuurlijk de herrie als ze krols zijn.Daar ben ik ook minder van gecharmeerd, en het zwerfkattenprobleem zag ik dan ook graag een keer opgelost. Maarja, zolang mensen nog te makkelijk een jong poesje nemen en sterilisatie of castratie te duur vinden, zal het nog wel even blijven duren vrees ik.

Een oplossing zou zijn als hondenbezitters niet als verontwaardigde bliksemafleider van hun eigen vervuiling van de openbare ruimte als een soort dooddoener zouden gaan gillen over die enkele kat die zijn ontlasting wel eens keurig begraaft in een bloemperk. Dat verstoort het debat over hondenpeop door het te maskeren door een probleem dat eigenlijk nauwelijks bestaat. In de hondenpoep trappen is ergernis nummer één zo ongeveer in Nederland, terwijl ik persoonlijk in mijn hele leven nog nooit iemand heb ontmoet die in een (beduidend compactere en minder vieze want aanvankelijk begraven) kattendrol heeft gegrepen. Ze zullen er vast wel zijn, maar met wat eenvoudige maatregelen (plantjes ed) hou je katten redelijk uit de tuin. Maar wat moet je doen tegen honden in de stad ?

Trouwens, afhankelijk van waar je woont zijn er beduidend meer loslopende dieren die hun behoefte in je tuin doen. Daar hoor ik mensen ook nooit over. Vogelpoep vind ik persoonlijk een erg onaangename. En dat mag zomaar !!

Tegenvraag : waarom heb ik het begrip 'kattenoverlast' eigenlijk alleen nog maar kunnen optekenen uit de monden van hondenbezitters ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb katten en honden, én kattenoverlast. Vanmorgen nog wilde een buurkater bij mij naar binnen, waardoor ik de tuindeur heb moeten dichtdoen zodat mijn honden niet meer de tuin in konden. Ik ben gek op katten, maar hoef geen vreemde katerpis in mijn huis.
Verder vind ik kattenpoep véél erger stinken dan hondenpoep, en zie ik nooit hondenpoep op de stoep, maar misschien komt dat omdat ik in Lelystad woon, waar voldoende uitlaatmogelijkheden zijn.
ik begrijp best dat mensen klagen over poep in een bloemperk, als je tuiniert zit het nl. gelijk aan je handen en dat is heel vies. Katten zijn m.i. huisdieren en ze horen binnen, het zijn faunavervalsers, horen niet thuis in de nederlandse natuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die laatste zin heb ik wel moeite mee ; in vind honden namelijk ook op geen enkele manier in 'de natuur' thuishoren, sterker nog, niet eens in de stád.
Aan de rand van bos en boerderij waar wij wonen is een kat overigens buitengewoon nuttig om de muizenpopulatie binnen de perken te houden.
Vreemde katten bonjour ik te allen tijde naar buiten, net zoals mijn buren en verder uiteraard met mijn kat mogen doen. Hij mag best leren - ook van anderen- waar hij niet mag komen. Maar dan liever wel op een niet te harde manier ; emmer water ofzo.
Omdat dat het gemakkelijker is om anderen met de rotzooi op te schepen. Pure gemakzucht dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
katten geven met het ontlasten tevens geurmerken af, bestemd voor andere katten.
het is voor de kat zinvoller dit aan de rand van z'n leefgebied te doen, ipv in het hart van z'n territorium.
dat is waarom het moeilijk is een kat aan te leren om naar huis te komen om zich te ontlasten, het druist tegen hun natuur in.
14 jaar geleden
Hondenbelasting bestaat niet omdat veel mensen hondenpoep vies vinden, maar omdat hondenpoep gevaarlijk is.

Het probleem met de mest van vleeseters is dat het kleverig spul is vol met infectieveroorzakende bacteriën. Het composteert ook nog eens heel langzaam. (Mest van planteneters is daarentegen prima spul voor op je tuintje.) Honden laten hun poep bovengronds liggen, waar het een probleem ligt te zijn. Bovendien snuffelen ze aan elkaars uitwerpselen en infecteren elkaar zo. Katten stoppen hun poepje onder de grond, waar het rustig en redelijk veilig kan liggen te composteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou gewoon een gesprek kunnen aangaan met de kattenbezitter. Een klein beetje water over de kat heen gooien helpt ook om te zorgen dat hij/zij de behoefte regens anders gaat doen. Over het algemeen doen de meeste katten heel beschaaft hun behoefte in hun eigen tuin, want dat is hun territorium. Ik zie dit niet echt als een strucureel probleem die geldt voor een groot gedeelte van de katten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kat opvoeden is de oplossing want dat kan heel goed. geld ook voor een hond trouwens hoewel ik vind dat die minder overlast veroorzaken. en katten begraven zeker niet altijd alles want ik graai zeer regelmatig in de kattenpoep met mijn handen in mijn eigen tuin. en al die kattenharen op mijn tuinstoelen waar ze standaard op liggen ben ik ook niet blij mee, want ben zo allergisch als wat voor dat haar, ze lopen zelfs bij mij naar binnen als mn tuindeur openstaat. en niet te vergeten dat gejank en gevecht snachts. daar heb ik van honden geen last van. dus katteneigenaren moeten gewoon hun kat opvoeden, of binnenhouden. ik betaal voor mijn hond, die niet op de stoep poept, waarvan ik de poep ook nog opruim, die nooit in de tuin van iemand anders komt, niet losloopt op straat, geen haren achterlaat bij andere mensen en ze ook niet uit hun slaap houd. dus waar betaal ik dan eigenlijk voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is niet zo dat een kat 'alles maar ' mag. Als je kunt bewijzen dat schade door een bepaalde kat wordt toegebracht (bijvoorbeeld als ze aan je auto krabbelen), dan kun je de schade bij de eigenaar verhalen. Iedereen is nl. verantwoordelijk voor wat zijn dier veroorzaakt. Als de kat wordt aangereden kan de 'dader' zelfs de schade aan zijn auto verhalen als hij bijv. is uitgeweken voor de kat en daardoor schade oploopt.
Vaak zeggen mensen dat je een kat 'nu eenmaal niet binnen kunt houden', maar dat kan prima, ik heb er 5. Ik heb ook honden en kinderen, toch houd ik mijn katten binnen.
Katten die in tuinen poepen kun je inderdaad het beste wegjagen met water, pijn doen mag nooit, en is ook strafbaar.