Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is doei zeggen meestal onbeleefd in onbekend gezelschap?

soms kan het toch wel? of meestal niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het hangt een beetje af van de sfeer die daar gedurende de tijd van jouw aanwezigheid heeft gehangen.

En natuurlijk ook van de samenstelling van dat gezelschap.

Echt onbeleefd is het natuurlijk niet als je tussen je gelijken hebt begeven en de sfeer lekker ontspannen is geweest.

Maar stel je voor dat je je tussen een aantal, jou onbekende hoogleraren bevindt en dat de stemming nogal 'verheven'is. Dan voel je wel aan dat daar een 'Doei' niet kan.

Gr. Ton
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Doei klinkt nogal familiair dus zou ik het niet in onbekend gezelschap gebruiken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar een groep jongeren kan het wel, denk ik, maar naar ouderen zou ik het niet doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan heel goed hoor. Je geeft daarmee het signaal af dat het niet zo strak en stijf moet zijn. Maar dat met jouw op een losse manier gepraat kan worden. Dat is dan vaak veel persoonlijker en niet zo afstandelijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doei is ontstaan uit het woord Doeg, wat weer een vervorming was van het woord Dag. (in de zin van gedag zeggen).
Doei wordt over het algemeen voornamelijk gebruikt onder jongeren, of onder goede vrienden.
Je moet even inschatten in wat voor soort gezelschap je je bevindt en met welk doel je je in dat gezelschap bevindt. Als het een onbekend gezelschap is op bijvoorbeeld een verjaardag of een feestje of een andere gezellige bijeenkomst kun je rustig "Doei" zeggen als je weggaat. Gaat het echter om een vergadering of iets anders belangrijks zou ik het eerder bij "Dag" of "Tot ziens" houden.
Overigens zeggen de meeste Brabanders "Houdoe", in verschillende gezelschappen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding