Waarom verdienen vrouwen minder dan mannen?

Het is zo dat vrouwen minder verdienen, dan mannen als ze soortegelijke functies bekleden! Nu even los van het feit of dat terecht of onterecht is. Hoe komt dat nou eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Dit is uitgebreid onderzocht.
Volgens het onderzoek komt dit
- Omdat het krijgen van kinderen het loonverschil vergroot.
- Omdat ze hun loopbaan onderbreken.
- Omdat vrouwen werken in sectoren en beroepen waarin de combinatie van arbeid en zorg beter te realiseren is.

Hiet zou niet zo mogen zijn dat een vrouw in dezelfde functie als een man bij dezelfde werkgever minder betaald krijgt. Het is zelfs bij de wet verboden. En toch gebeurt het. De Loonwijzer enquête heeft in 2006 aangetoond dat vrouwen al vanaf hun eerste baan op achterstand komen. Gemiddeld vier procent. Die achterstand lopen ze nooit meer in. Ook krijgen ze minder extra's zoals een mobieltje, toeslagen of een lease-auto.

Voor meer informatie: zie bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het komt doordat werkgevers er mee weg komen.

Overigens vrouwen verdienen niet minder dan mannen, ze krijgen minder betaald.

Toegevoegd na 59 seconden:
Werkgevers zullen namelijk altijd zo weinig mogelijk betalen. Niet meer dan noodzakelijk is om hun doel te bereiken.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wordt het dan niet eens tijd dat we met zen allen werkgevers er niet mee weg laten komen dan?
Vrouwen verdienen niet minder dan mannen..ze krijgen echter wèl minder loon voor een zelfde geleverde prestatie.

In feite gaat het hier zuiver om een heel oude smoes die werkgevers nog steeds met graagte hanteren teneinde hun handeling, de vrouwen een lager loon uit te betalen, te rechtvaardigen.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toegevoegd aan het bovenstaande: vrouwen zijn gemiddeld genomen nog steeds minder 'mondig' als het gaat om salarisonderhandelingen en haantjesgedrag op het werk. Als een man een hele goede prestatie verricht heeft, zal hij daar makkelijker over praten dan een vrouw, die vindt dat het er gewoon bij hoort. De man valt op en krijgt loonsverhoging of een promotie, de vrouw blijft gewoon haar werk goed doen en valt niet op.

Dus dames: vertel aan je baas hoe goed je bent (nu ik zelf nog...)