Hoe neutraal was het woord 'neger' in de 19e eeuw?

In de Volkskrant van afgelopen zaterdag staat een vraaggesprek met Emma Assante, oud-Kamerlid voor de PvdA, waarin zij vertelt dat ze schrok toen haar dochter thuis vertelde dat het woord 'neger' hetzelfde betekent als een 'bruin iemand'. Zij stelt dat het altijd een scheldwoord van witte mensen jegens bruine mensen is geweest. Nu lijkt het me in onze tijd zo dat deze term inderdaad geen neutrale betekenis meer heeft.

Maar hoe zat dat in de negentiende en (begin) twintigste eeuw? Voor mijn gevoel heeft het begrip 'neger' dan vaak geen negatieve connotatie, in tegenstelling tot een bewust negatief bedoelde term als 'nikker' en aanverwante termen. Ik heb het idee dat een aantal termen voor mensen van Afrikaanse afkomst relatief recent een negatieve lading heeft gekregen. Ik ben me zeer bewust van de

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou het niet weten, maar ik weet wel dat sommige zwarte/bruine mensen zichzelf wel omschrijven als neger. Ik denk dat veel woorden gevoelig liggen en dat de ene persoon moeite heeft met het ene woord en de andere persoon moeite heeft met het andere woord.
Rieneke1
6 jaar geleden
Wat politiek correct is blijft verschuiven met de snelheid van het licht. Neger is lang een normale benaming geweest voor een donker iemand, itt nikker.
Ivana
6 jaar geleden
Wij spaarden op de lagere school melkdoppen voor de negertjes, het bijeen gespaarde geld dat hiermee verdiend werd ging naar de "missie".Naar de paters die werkzaam waren in arme landen. Toen (1945) was "neger" een normaal woord. (Trouwens dat geldt ook voor het woord: "mongooltje")
ItisILeClerc
6 jaar geleden
Neger is en was een neutraal woord.
flyingcrow
6 jaar geleden
Klopt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ben van 1938 en heb het woord neger altijd als positief ervaren en nooit anders over deze term gedacht dan dat het een zwarte of heel donkere medemens was die uit o.a. Afrika kwam.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat ItisILeClerc klopt overduidelijk niet - feit is dat het begrip "neger" door veel mensen als kwetsend wordt ervaren. daarmee is het dus geen neutraal woord. Aan de andere kant klopt de verontwaardiging van Amma Assante historisch gezien niet. Je kunt je nu druk maken over het begrip, maar je kunt die verontwaardiging niet op het verleden projecteren. Of eigenlijk: het kan wel, maar het is niet zinvol.

Antwoorden (1)

In de 19e eeuw was het woord neger nog een neutraal, onbeladen woord.

In de VS is het verwante woord nigger sinds de zestiger jaren van de vorige eeuw steeds negatiever beladen geraakt.
In Nederland hebben leenwoorden uit het Afrikaans als nikker of kaffer in dezelfde periode een vergelijkbare beledigende betekenis gekregen.

De term neger was aanvankelijk volkomen normaal, maar werd in de 21 eeuw meer en meer racistisch beschouwd. In de veertiende uitgave van de Van Dale (2005) werd het label ‘beledigend’ aan neger toegevoegd.
De naam van de negerzoen, in 1920 geïntroduceerd, werd ook veranderd. Sinds 2006 komt het woord neger er niet meer in voor.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat kan ik me nog herinneren, van negerzoen. Maar ik wist niet dat dat specifiek ging over het woord 'neger'. Ik dacht dat het meer ging om het woord 'negerzoen'. Op Wikipedia staat bijvoorbeeld dit: "Over hoe de negerzoenen aan hun naam kwamen zegt de fabrikant: "Iemand die een negerzoen eet, krijgt bruine lippen en als die een ander een kus geeft, is dat een kus van een neger. Maar dat weet ik alleen uit de overlevering"." "Er zijn eerder benamingen met 'neger' gewijzigd, omdat zulke aanduidingen in sommige talen als discriminerend of racistisch kunnen worden ervaren; Duitse Negerküsse werden Schokoküsse of Schaumküsse, Franse Têtes de nègre werden Bisous de Mousse, Engelse Negro kisses werden Angel Kisses en Finse Neekerin suukot werd Brunberg suukot. Nederland en Vlaanderen vormden hierop echter een uitzondering. In 2005 drong de Stichting Eer en Herstel Betalingen Slachtoffers van Slavernij erop aan om de naam te veranderen. Koekfabrikant Van der Breggen deed vervolgens onderzoek naar de gevoeligheid van het woord "negerzoen" en besloot zijn negerzoenen voortaan te verkopen als "Buys Zoenen". De koekfabrikant stelt op zijn website: "Buys Zoenen zijn de opvolgers van onze alom bekende negerzoenen, die al 86 jaar populair zijn bij jong en oud. Na zorgvuldig markt-, merk-, en consumentenonderzoek vonden we het tijd de productnaam te moderniseren. Sommige mensen vinden het jammer dat de naam negerzoenen verdwijnt, omdat ze die al zo lang kennen. Er zijn echter ook mensen die minder enthousiast zijn over de benaming. Daar hebben we alle begrip voor. Buys Zoenen moeten zijn voor iedereen." Later meldde dagblad Trouw dat de rel rond de naamsverandering een actie van de marketingafdeling was.[6] Met ’Buys zoenen’ zou meer te variëren zijn, met themazoenen, zoals de WK-zoen, de zomerzoen en de Valentijnszoen. Dat mensen zich nu minder gekwetst voelen is slechts een bijkomstigheid, zei de woordvoerder. De strategie werkte. De verkoop van de zoenen piekte rond de naamswijziging en de themazoenen zijn bestsellers." Dus het zou ook nog een marketingcampagne zijn geweest, op basis van 'mogelijke discriminatie' van het woord negerzoen. Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Negerzoen#Naamsverandering
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mij lijkt overigens eerder het Engelse woord "negro" verwant met "neger", terwijl "nigger" eerder verwant is met "nikker". Beide laatste begrippen zijn al heel lang beledigend, misschien wel vanaf het begin.