Kennen Duitsers geen verschil tussen handdoeken en theedoeken?

Ik ben in Duitsland op bezoek bij vrienden. Het valt me op dat in Duitsland in de keuken alleen theedoeken hangen. Toen ik mijn handen had gewassen en naar de handdoek vroeg, werd mij op de theedoek gewezen.

Een Duitse die een tijdje geleden bij mij op bezoek was, zag bij mij in de keuken twee doeken hangen - een handdoek en een theedoek - maar ze nam willekeurig één van de twee om haar handen te drogen, of om een net schoongespoeld etensbord te drogen.

Ik heb inmiddels verschllende Duitsers ontmoet, en geen van allen kent het verschil tussen een handdoek en een theedoek.

Is dat een specifieke eigenschap van deze streek (Hessen), of hebben alle Duitsers dat?

Of andersom: kennen alle Nederlanders het verschil tussen handdoek en theedoek, of maakt men dat verschil alleen in de streken waar ik heb gewoond?

Cryofiel
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Ik ken - uiteráárd - het verschil tussen een handdoek en een theedoek, maar moet eerlijk toegeven het al mijn hele leven eigenlijk op de 'Duitse' manier te doen. Puur toeval, overigens.

Handdoeken hang ik op het toilet (de gastendoekjes die daar eigenlijk voor zijn, zijn me te klein en heb ik dus niet eens), en theedoeken voor in de keuken.

Eigenlijk is dat uit praktisch oogpunt. Een theedoek droogt namelijk véél prettiger EN sneller af dan een handdoek, en in de keuken sta je nogal eens met je handen onder de kraan. En aangezien je er alleen schone dingen mee afdroogt (schone handen en schoon servies), maakt het ook niet uit.

In de tijd dat we echt nog alle afwas met de hand deden en ook de kinderen afwascorvee hadden, was het systeem wel handig ; je zag meteen welke je had, en aan de theedoek wouden nog wel eens likke jam, resten jus of klodders boter zitten :lol:.
Zo had je vroeer in de badkamer / wasruimte ook een handdoek en washandje 'voor boven' en eentje 'voor onder' , waarbij elk gezinslid op rij hetzelfde washandje en dezelfde handdoek gebruikte. Dat doen we natuurlijk allang niet meer, maar met name bij oudere mensen zie je nog altijd de verschillende handdoeken hangen.

Ik heb er nog niet echt op gelet, zal dat eens doen nu de vraag gesteld is, maar op school in de keuken hangen inderdaad alleen maar theedoeken. Maar zelfs als het zo is, kun je over het waarom daarvan eigenlijk alleen maar speculeren ; tenslotte staan ook de Duitsers bekend als een zeer proper volkje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk een heel goed idee.
Sinds de afwasmachine vind ik ook die dubbele hand/theedoeken in de keuken nogal overbodig.
Het is gewoon een uit het verleden overgenomen gewoonte.
Belangrijker dan twee verschillende is, is om ze op tijd in de was te doen. Ook een plus voor die rare min.

Andere antwoorden (1)

Duitsers kennen in de keuken een Geschirrtuch/Handtuch, en gebruiken die om zowel de afwas mee af te drogen, alsmede hun handen mee te drogen.
In de badkamer of voor op het strand wordt een voor ons bekende handdoek gebruikt.
Er wordt waarschijnlijk van het standpunt uitgegaan, dat indien je de handen goed gewassen hebt, het weinig uitmaakt met welke doek de handen afgedroogd worden, ze zijn toch schoon?