Dagelijks worden kinderen mishandeld door hun ouders, waarom is er geen ouderschap vergunning?

Mensen krijgen een opleiding en moeten een vergunning hebben voor bijna alles, van auto rijen tot een kraam op de markt.
Uit recent onderzoek blijkt dat ruim 107.000 kinderen en jongeren van 0 tot 18 jaar in Nederland blootgesteld worden aan een vorm van kindermishandeling.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is moeilijk om niet al het leed op de wereld op je te nemen. Maar het is wel belangrijk voor je om je daar enigszins voor af te schermen.
De wereld leed is gewoon TE zwaar voor 1 persoon. Daarom betreft het altijd meerdere personen.
Ik heb er mensen kapot aan zien gaan. Bovendien kunnen we helemaal niet weten wat een goede behandeling is, als we ook niet weten was mishandeling is. Dus het is ook enigszins nodig. Plus er is nog een spirituele reden die ik nu niet vertel omdat die vaak niet wordt begrepen. Dat heeft te maken met het kind zelf en zijn levensles.

Het beste antwoord

Ik heb zelf een tijdje meegedraait in de kinder en jeugdpsychiatrie, op een groep met kinderen met hechtingsstoornissen (oftewel meestal zwaar mishandeld of verwaarloosd).

Ik vond het zeer schrijnend en stelde mij deze vraag ook regelmatig. Mensen nemen kinderen om veel verschillende goedboelde redenen, en vaak helaas ook om de verkeerde.

Een kind heeft een of twee psychisch gezonde en zelfbewuste volwassenen nodig met een hoop liefde en aandacht om zo optimaal mogelijk te ontwikkelen. Wie ben ik of een ander echter om daar een oordeel over te vellen bij een ander en iemand te verbieden kinderen te krijgen? Dat blijft toch een erg lastige kwestie.

Wat wel vele malen beter kan is de samenwerking tussen hulpverleningsinstanties. Doordat er veel te veel organisaties zijn met hun eigen expertise die bovendien op eilandjes opereren, ontstaan er bij kinderen die al in de knel zitten vaak nog eens extra trauma's. En dat door de ego's van volwassenen die het allemaal beter denken te weten.

Daarnaast duurt het vaak erg lang voordat er echt ingegrepen wordt wanneer een kind mishandelt wordt. De wetgeving hierover mag wat mij betreft ook aangescherpt worden. Snellere uithuisplaatsing, snellere behandeling met korte lijnen.

Vergeet daarbij niet dat kinderen (hoe verwaarloosd en mishandeld ook) meestal loyaal zijn aan de ouders en de uithuisplaatsers als de 'boemannen' zien.

Verder: er zijn echt te weinig pleeggezinnen in Nederland. Het beste dat je een uithuis geplaats kind kan bieden is behandeling vanuit een normale en gezonde thuissituatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Oh ja.
En dan moet je zeker examen afleggen. Dat is dan een garantie dat je je kinderen goed behandelt. Keep on dreaming.
13 jaar geleden
En wie gaat dan bepalen hoe je goed opvoed? En als be zakt wat dan? Nee gaat niet werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het zal meer aan bepaalde situatie`s liggen zoals echtscheiding ouders, stress, (stiefvaders,- of moeders), (psychische) problemen, bepaalde situatie`s kun je nou eenmaal niet vantevoren voorspellen.. al praat ik het echt niet goed hoor. van mij mag het flink afgestraft worden ook. Maar waneer je besluit om een kind samen te krijgen, en de liefde niet voor eeuwig is kan de nieuwe partij (stiefvader,- of moeder) vaak de boosdoener zijn. Ik kan me niet voorstellen in deze tijd van anticonceptiemiddelen dat je een kind nooit gewild hebt, en hem daarom mishandeld. In deze tijd kun je het heel goed plannen, ongelukjes zal toch niet heel vaak gebeuren als je je concequent aan voorbehoedsmiddelen houd? Ik ga er vanuit dat (bijna) elke baby geboren word uit liefde, en nogmaals kun je nooit in de toekomst kijken dus als je een eventueel examen zou krijgen daarvoor, dat je daarna een garantie hebt op een gelukkig gezinsleven. (echtscheiding en stiefouders als voorbeeld, problemen zijn er verder genoeg op te noemen).

Dan zouden ze bij het examen er duidelijk bij moeten vermelden: In het verleden behaalde rendementen bieden geen garantie voor de toekomst! Onzin dus zo`n examen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat de vermeende belangen van ouders voor die van kinderen gaan :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap wat je bedoeld hoor,maar dit is niet te bewerkstellingen.Wat als iemand zwanger wordt,die "gezakt is voor haar exame"?Abortus?Adoptie?Of wil je iedereen die zakt verbieden om sex te hebben?Maar nogmaals...ik begrijp wat je bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn altijd onbekwame ouders geweest en dat zal altijd zo blijven. Het heeft een baarmoeder en kan dus zwanger worden.
Maar er zijn tijden geweest dat er binnen families meer op elkaar werd gelet, in de zin van op elkaar werd gepast.
In de laatste tientallen jaren is de nadruk op het kerngezin gelegd, dat zich geheel alleen staande moet houden, waardoor sommige ouders onder grote stress komen, waar kinderen weer de dupe van worden.
Er lijkt enige ommekeer te komen nu grootouders voor het öppassen"worden ingeschakeld.
In de woningbouw zie je huizen gebouwd worden voor meergeneratiegezinnen.
Ook denk ik dat we als buren misschien meer op elkaars kinderen kunnen letten. Niet in de zin van controleren, maar iets voor elkaar doen, zo af en toe.

Maar onbekwame ouders zullen er altijd blijven.
Vreselijk. Het menselijk tekort op alle fronten.

Een voorbereiding op het ouderschap lijkt interessant, maar echt waar, er zijn zoveel mensen met diverse afwijkingen, die allemaal hormonen hebben en voortplantingsorganen. Ik ben er heel cynisch over.
Ook is de intelligentie niet altijd hoog genoeg om een cursus of zo te volgen.

Wat vroeger gebeurde: de wijkverpleegster die huisbezoeken deed bij iedere nieuwgeborene, dat moet naar mijn idee weer terugkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het is vreselijk.
Ik zag laatst op een tv een moeder, van wie al vier kinderen uit de ouderlijke macht waren ontzegd en uit huis geplaatst.
De moeder begreep dat niet en vond het vreselijk.
"Maar, nou ja, dan neem ik er toch nog een." zei ze.

Wat moet je dan?
Steriliseren? Castreren?

De zorg en het toezicht moeten beter, maar dat zal er niet van komen als de VVD gaat winnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het idee achter een vergunning is wel goed.
Maar het zou onbetaalbaar zijn want dan zal er ook een soort APK op moeten volgen en wie gaat dat doen. Jammer maar in de praktijk geen optie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vergunning? Dus voordat men een ouder wordt moet men een vergunning aanvragen?

Hoe ga je dit dan testen? Want goede ouderschap groeit samen met het kind. Als het kind de puberteit in komt, dan zullen de ouders ook al weer 13 jaar ervaring hebben. Hun beeld van opvoeden heeft dan inmiddels ook een andere betekenis gekregen.

Dus een vergunning moet dan aangevraagd worden voordat men ouder wordt? En elke 5 jaar opnieuw een verlenging aanvragen of iets dergelijks?

Dit lijkt me niet de oplossing.

Wat ga je dan testen om zo een vergunning te verstrekken?
Een psychologisch profiel? Luier verschoon vaardigheden? Stressmanagement?
Allemaal zaken die met de loop der leven veranderen. Misschien moet er een special opleiding komen voor ouders. Maar wat voor kinderen krijg je dan? In hoeverre bestaat er dan nog een spirituele evolutie of evolutie in het algemeen.
Ik denk dat dit een super brainwash methode zal zijn voor de kinderen. Dat elk kind dezelfde problemen en eigenschappen zal hebben, daar de opvoeding allemaal hetzelfde is. Van evolutie is er dan helemaal geen sprake meer van. Die zal niet meer vrij naar, maar bepaald door de mens zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt eindeloos doorgaan met dit soort vragen, waarom is er mishandeling, wararom oorlog, waarom ziekte, waarom verdriet, waarom al die dingen waaruit je het goede van het kwade kunt onderscheiden.....
de ultieme vraag zou dan zijn, waarom hebben adam en eva die appel uit de boom gepakt??? anders hadden we nu in het walhala geleefd.... helaas, hier zijn geen standaard of concrete antwoorden op, alleen vermoedens dat dat walhala er wel is, wanneer we dood gaan in dit leven... (wie weet...)
we zullen zien
ondertussen zijn er gelukkig wel goede zaken en mensen die hier voor opkomen en het goede voorbeeld geven over hoe je kinderen zou moeten opvoeden. er zijn zelfs cursussen in.
volgens mij vraagt iedereen zich wel eens af waarom bepaalde mensen kinderen (mochten) hebben....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het idee is goed,prima zelfs. Alleen het bewerkstelligen zal niet lukken,wat zouden de criteria moeten zijn en wie stellt ze vast?
Als bijkomend effect zou ook de overbevolking een stuk minder zijn.
Helaas onuitvoerbaar.