Is het egoïstisch om te roken waar andere bij zijn?

Omdat roken bewezen slecht voor de gezondheid is...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het egoistisch om als niet-roker telkens zitten te zeuren op degenen die roken? Dit omdat er meer dingen slecht zijn en omdat mensen graag zelf willen bepalen of ze een sigaretje willen opsteken.

Antwoorden (27)

Ja ik weet niet, aan de ene kant natuurlijk wel ...want je zadelt iemand op met jouw verslaafdheid die ongezond is. Dus je dwingt die persoon jouw ongezonde rook in te ademen. Op dat gebied is het wel egoiistisch. Als het op straat is weet ik niet, maar verder in huisgezin enzo op verjaardagen vind ik het niet echt getuige van gezond verstand om zonder toestemming te roken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet zozeer egoistisch als wel onbeschoft.
Je kunt het zelf wel lekker vinden, maar de ander zit in jouw stank en walmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag het altijd , en als er kinderen zijn dan helemaal
niet, of buiten.
Op een verjaardag doe ik het alleen buiten.
IK wil anderen die niet roken , niet lastigvallen met mijn
slechte gewoonte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wel als je weet dat er bij iemand niet word gerookt.
ik rook zelf ook maar bij mijn schoonfam of bij anderen die niet roken ga ik altijd naar buiten toe.
wij roken thuis trouwens ook buiten.
bij mensen die zelf ook roken rook ik natuurlijk ook gewoon.
en buiten ook als iemand er last van heeft doe ik hem meteen uit.

het is alleen egoistich als je weet dat mensen er niet tegen kunnen. en toch gewoon naast ze gaat zitten roken
13 jaar geleden
Ja, als je rookt in een afgesloten ruimte waar niet geventileerd wordt wel, want het geeft een ander die niet rookt erg veel overlast. Ik ben geen roker, maar heb er wel begrip voor als iemand wel (buiten) wil roken, maar een roker beseft misschien niet wat het gedwongen inademen van rook voor overlast geeft. Ik was een tijdje terug op een verjaardag waar iedereen rookte in de kamer en er stond geen raam open. Ik heb er twee dagen last van gehad, benauwd, misselijk, enz. maar moest wel naar mijn werk.

Als je buiten bent vind ik het een stuk minder egoïstisch omdat een niet roker er dan meer voor kan zorgen geen overlast te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind persoonlijk dat het bijzonder egoïstisch is en erg onbeschoft. Niet alleen vanwege het meeroken (dat ook gewoon de longen van anderen verpest), maar ook heel simpel vanwege de stank. Als ik in een ruimte heb gezeten waar anderen hebben gerookt moet ik altijd gelijk savonds mijn kleren in de was doen omdat alles naar die gore rooklucht stinkt.
Dus mijn mening: ja... het is egoïstisch om te roken waar anderen bij zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als die anderen ook allemaal roken maakt het niet uit. Afgezien dan van de overweging dat je het voor jezelf niet zou moeten willen. Je zegt zelf dat roken bewezen slecht voor de gezondheid is... Van de week is nog weer iemand (een roker) uit onze familie in het ziekenhuis beland na een herseninfarct, halfzijdig verlamd, misschien wel voor de rest van zijn leven... Zou je dat voor je verslaving overhebben?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Roken is inderdaad ongezond, dat is inmiddels afdoende bewezen. Vele andere zaken zijn ook ongezond: veel drinken, hard autorijden, vet eten, veel stress, te lang of te kort slapen, in een omgeving wonen waar veel fijn stof in de lucht zit en ga zo maar door.
Roken is nu het nieuwe taboe en je kunt er behoorlijk op aangesproken worden.
Ik werkte jaren bij een longarts , hij rookte als een ketter maar werd 89 jaar oud.
Ik gun iedereen zijn verslaving, in het geval van roken is het alleen lastig dat andere mensen er ook last van kunnen hebben, dus moet je wel proberen in overleg met de anderen in de ruimte je sigaret op te steken en het anders eventueel ergens anders te doen.
Ik heb zelf nooit gerookt en niet uit een of ander principe, maar gewoon omdat ik het niet lekker vind, anders had ik vast nu ook moeite er mee te stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dat willens en wetens doet ben je egoistisch. Maar liever zou ik het noemen: onbewust asociaal gedrag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee het is pas egoïstisch om anderen geen sigaret aan te bieden.

En je weet toch wel wat een egoïst is: Iemand die geen rekening houdt met MIJ is pas een egoïst!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekker tegendraads vandaag Snoeske !
Dat ligt ook een beetje aan de omstandigheden, of je buiten zit.
Het is wel netjes om te vragen of iemand er moeite mee heeft als jij er een opsteekt.
Is dit niet het geval, kun je rustig roken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eigenlijk wel, maar als je t vriendelijk vraagt zullen sommigen er geen probleem mee hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
UITERAARD,dat is te asociaal voor woorden,zeker binnen waar kinderen bij zijn,buiten vindt ik van niet,dan gaan ze maar even ergens anders zitten als je in de tuin bent of op het balkon
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, absoluut. Nu we allemaal weten welke negatieve invloed tabaksrook heeft op de mens, ben je behoorlijk egoistisch bezig daat geen rekening mee te houden t.o.v. de niet rokers.
Bij volwassenen heb ik er minder problemen mee. Die kunne in goed overleg wel tot een oplossing komen. Bij (jonge)kinderen is meeroken en zels sporen van uiterst giftige stoffen al zeer nadelig voor de gezondheid van het kind. Maar hoe kan een moeder zich te barsten paffen en van rokers om haar heen verlangen dat die er rekening mee houden."Roken is vies, duur en ongezond en leidt tot helemaal niets. Het is het bevredigen van een gekweekte behoefte waar je m.i. een ander die daar niet voor kiest, niet mee mag belasten als deze dat niet wil.
Als verdstokt roker ben ik menigmaal een rokerscoupë uitgelopen om op het balkon te roken. Daar heb ik zelf geen moeite mee en ook nooit gehad.
Ondanks dat ik qua plats dan misschien wel goed zit, qua gedrag zeker niet want m.i. heeft iemand met longaandoeningen e.d. meer recht op een rookvrije zit plaats dan mijn recht het millieu voor anderen om me heen te vergiftigen.
Helaas kan niet iedereen dit opbrengen en hoewel ik het erg lastig vind te moeten leven met de nieuwe tabakswet, ben ik blij in de wteneschap dat veel mensen zelf niet in staat zijn hun grenzen aan te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt eraan, als het hele gezelschap ook rookt niet,
maar je kan beter even naar buiten gaan.

Rook zelf ook en ik ga gewoon naar buiten, dan heeft niemand er last van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik vind het enorm, maar dan ook werkelijk enorm egoïstisch dat mensen andere mensen normen willen opleggen op de manier waarop dat tegenwoordig gebeurt met de tabakswetgeving en dergelijke.

Natuurlijk ben ik bereid om afspraken te maken en me daaraan te houden, maar ik ben bijzonder allergisch voor eenzijdige afspraken en opgelegde regels / normen over dit soort onderwerpen.

Met andere woorden, wat is er gebeurd met de slogan: "Roken, we komen er samen wel uit."???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ want ik ben het wel met je eens . Maar ja , het is wel een belangrijk voorbeeld voor de jongeren , zo'n rookverbod.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je toevallig niet-roker bent en je zou mij persoonlijk kennen dan heb je ook echt geen last van me hoor Goldenten, het gaat mij om de achterliggende gedachtes, ik vind eerlijkheid en rechtvaardigheid daarin ver te zoeken, met jouw punt ben ik het ook wel weer eens. Dankjewel voor de + in ieder geval.
Helaas ben ik als kind door twee kettingrokende ouders
bijna doodgerookt, ook mijn broer en twee zussen hebben astma, na een ongeval in 2005 kwam ik onder water in de auto en heb toen zeer vuil water oin mijn longen gekregen
en dit ternauwernood overleefd. daardoor heb ik nu ook COPD, als iemand zelfs buiten rookt en de rook vliegt mijn kant op, dan stokt mijn ademhaling letterlijk.
Daar kan ik echter wegkomen en heb begrip voor de roker.
Gebeurt dit in een cafe' wat steeds meer gebeurt, dan word je, zelfs als je dat heel vriendelijk vraagt , vaak vernijnig aangekeken en verzocht ergens anders te gaan zitten/staan.
Echter is EEN sigaret in een heel cafe' voldoende om bij mij een flinke benauwdheid te bezorgen. Ook ventolin werkt pas na enige minuten, ik vind het raar dat ik medicatie moet gebruiken omdat een ander de wet overtreedt of van gedoogbeleid gebruik maakt.
Ik ben van mening dat bij gedogen op eerste verzoek evenzogoed de sigaret uit moet.
Mijn vader is 78 jaar geworden, de combinatie van blootstelling aan rook in zeer ernstige mate als kind en het ongeval tezamen maken de kans klein dat ik die leeftijd uberhaubt haal.
Roken zou mi. streng verboden moeten worden, er zijn altijd mensen die er last van hebben maar niet eens meer de moed hebben om er wat van te zeggen. Dus na alles veel te lang getolereerd en ondergaan te hebben zeg ik,
rokers kappen met die zooi. zeker in huis.
Daarmee voorkom je ook dat in priveomgeving baby's en kinderen aan rook blootgesteld worden, dat gebeurt vrij veel en is vooral voor hen zeer schadelijk, zo ook bij de zwangerschap.
Wettelijk verbieden lijkt mij reeel, we moeten immers in de auto (priveterrein) ook een gordel om, maar kunnen door de rokende mensen wel in ademnood komen, alleen met een totaalverbod bescherm je ook de jeugd om te gaan roken.
Klinkt streng maar is er een betere oplossing?
Als antwoord op de vraag, roken is egoistisch , onbeschoft en vergiftigend voor iedereen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee volgens mij ook niet. Roken waar wel gerookt mag worden is volgens mij niet egoïstisch...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, gezellig juist.
En mensen die er niet tegen kunnen of er over zeuren, daar ben (en dus rook) ik sowieso niet in de nabijheid, dus wat is er egoistisch aan ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je in je eigen huis bent, mag je doen wat je wilt. Maar als je bij iemand anders in huis bent, zou ik het even vragen of ze het goedvinden dat ik een sigaret opsteek...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eigenlijk is het gewoon niet netjes als je denk zomaar een sigaret op te steken als er andere mensen bij je in de buurt zijn, zelf vroeg ik het altijd of iemand bewaar maakt als ik een sigaret op stak, dus ik denk zelf dat het redelijk egoïstisch is...............
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik nog rookte, vond ik het niet egoïstisch. Ik wachtte vaak tot na het eten met roken aan tafel, en dacht mij daarbij heel erg flexibel te hebben opgesteld.

Nu ik ben 9 jaar ben gestopt met roken heb ik pas door wat een asociale stank het genereert.

Kortom: het is wel egoïstisch, maar probeer een verslaafde daar vooral niet van te overtuigen, want dat werk niet zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er niemand bezwaar tegen heeft niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wij roken allebei, maar als we bezoek hebben wie niet roken of er niet tegen kunnen roken we even buiten
en dan zijn we gewoon thuis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In deze tijd is het egoistich, ja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hej goeie vraag! Ik zelf vind dat wel, ben ook een doorgewinterde kettingroker, rook alleen in gezelschap waar toch al gerookt wordt. Anders voel ik mij de 'boosdoener', ik ga niet roken in een ruimte met anderen die allemaal niet roken.
Uit principe en beleefdheid.

Toegevoegd na 51 seconden:
ben GEEN doorgewinterde kettingroker!!! Foutje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je verpest het lokale milieu, alleen omdat jij zonodig moet ademen met een smaakje. Dat is behoorlijk egoistisch. Zeker omdat mensen die er niet om vragen ziek kunnen worden van je stank