Is het raar om niet van feesten te houden als jongvolwassenen?

Ik vroeg mij af of het als raar wordt gezien om als jongvolwassenen niet van clubs/feesten te houden. Ik heb onlangs mijn introductie gevolgd aan een grote universiteit - en de hele week werd gevuld met de ene feest naar de andere. Nu ben ik geen onsociaal persoon, en kan ik mij goed redden op de dansvloer. Toch heb ik mij echt met heel veel tegenzin naar alle clubs moeten slepen, ik heb er echt totaal geen plezier in. Mijn grootste irritatiepunt is dat je geen gesprek meer kan voeren door de harde muziek. Bovendien is iedereen zó lam dat ook als de muziek wat zachter staat, er niks meer mogelijk is. Iedereen danst maar wat af, zonder dat er iets gebeurd. Geen act, geen gesprek, geen inhoud..

De mensen om mij heen daarentegen leken de tijd van hun leven te hebben. Iedereen had het er over hoe leuk het wel niet was en mijn mentoren verwachten ook echt van mij dat ik naar alle feesten zou komen.
Kun je wel een leuke studententijd hebben als je hier helemaal niks aan vindt? Zoals ik al zei, ik wil juist mensen opzoeken maar gewoon niet op deze manier. Is dat raar voor iemand van mijn leeftijd? Ik wil niet als saai worden aangezien.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Een mooie vraag en een herkenbare situatie! Om die reden heb ik in mijn studentenstad alleen meegedaan aan het opleidingsspecifieke gedeelte van de introductieweek.

Het is algemeen beeld is inderdaad dat studenten graag feesten. Nu geldt dat maar voor een gedeelte van de studenten, maar het beeld leeft.
Ik heb studenten gezien die zich erin zijn gaan interesseren en ook anderen die aanvankelijk wel van dergelijke feesten hielden, maar om verschillende redenen hun aandacht daarvoor verloren.
Zelf heb ik ervaren dat juist die studenten die hiervan genieten, het hoogste woord voeren. Zo blijft het beeld ook binnen kringen van studenten gehandhaafd.

Ik voor mij heb ontdekt dat veel studenten ook wel in zijn voor een biertje bij Proeflokaal België of een vergelijkbare aangelegenheid. De sfeer is ongedwongen, maar je kunt er prima gesprekken voeren.
Veel feesten doe door de uni werden georganiseerd, hebben wel het karakter dat je omschreef, maar als je een vriendengroep hebt die er zoals jij over denkt, zullen die het vaak ook niet erg vinden om na een paar uur -voor de drank echt aanslaat en de muziek echt eentonig wordt- een gezelliger etablissement op te zoeken.

Kortom: je staat niet alleen. Ik wens je toe dat je je in je studententijd mag ontwikkelen. Soms door iets te doen waar je aanvankelijk tegenop kijkt, maar vooral door te onderzoeken wie je bent, waartoe je hier bent en hoe je invulling aan je leven wil geven.
Veel succes daarmee!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mooi antwoord, plus!