Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Gaat de grote universele financiële en economische crisis een katharsis op gang brengen in ons consumptiepatroon?

Er zijn miljarden dollars, euro's enz in de lucht opgegaan. Vooral de oudere begoede middenklasse is getroffen met hun spaargelden en dividenden op aandelen. Dit waren juist de big spenders.bv. Vele nederlandse toprestaurants worstelen om te overleven.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
686

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Over de big spenders maak ik me niet zo druk. Ik maak me meer zorgen om de mensen die al moeite hadden om het hoofd boven water te houden en die nu ook weer het hardst getroffen worden.
De toprestaurants zullen hun formule moeten herzien als ze willen overleven en op een andere doelgroep moeten gokken (of op dezelfde doelgroep die nu minder te besteden heeft), maar gegeten wordt er gelukkig nog wel. Als aanbieder van een product zul je je moeten aanpassen aan het bestedingspatroon van de consument. Er zal een nieuw evenwicht gevonden worden met een ander bestedingspatroon, behalve voor een bepaalde groep mensen: Die hadden niets te besteden en dat zal niet veranderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Sterren restaurants,hebben/maken veel te veel interne kosten.
Je kunt best een Top Restaurant hebben,zonder te veel luxe en overdadige bijzaken.
Ik denk dat er een aantal restaurants zijn die Top menu's op tafel zetten,waar je de helft van de prijs van een ** restaurant betaald.
De nu minder Big spenders zullen zich waarschijnlijk naar deze gelegenheden verplaatsen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk eerlijk gezegd niet dat deze crisis een blijvende verandering in het comsumptiepatroon teweeg zal brengen. We worden zelfs aangemaand te "consumeerderen". De big spenders van weleer zullen worden vervangen door nieuwe big spenders, zodra het einde van de crisis in zicht is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Katharsis betekent reiniging.

Ja, ik denk dat behalve de katharsis van de economie ook het consumptiepatroon van de financiele midden en hogere klasse een katharsis zal ondergaan. Mensen worden onder invloed van de crisis gedwongen kritisch naar hun uitgaven patroon te kijken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding