Omdat de mensen in het algemeen wel weten dat 'de mens' een neiging tot manipuleren heeft. ook zijn de meesten er door eigen ervaringen inmiddels wel achter gekomen dat men gemanipuleerd wordt.
Er gebeurt namelijk wel vaak iets wat een ander goed uitkomt op dat moment ( Obama- verkiezingen- populariteit
imago) is bijv. zo'n recent voorbeeld.
Het vertrouwen is nu eenmaal te vaak beschadigd om maar alles voor zoete koek aan te nemen en dan word je over het algemeen achterdochtiger.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Waarom-vragen zijn niet in z'n algemeenheid te beantwoorden.

Ieder mens gelooft wel ergens in.

In de volksmond is een complottheorie elke onconventionele - dus afwijkende, of ongewone - theorie over verschijnselen of gebeurtenissen
Vaak ook ongefundeerd of irrationeel.
In deze vorm speelt geen echt complot een rol. Zo'n "complottheorie" is dan slechts een verdenking van ondergrondse activiteiten, zonder voldoende bewijs.

Maar mensen willen graag allerlei oorzaken zoeken voor allerlei dingen die in hun visie niet "normaal" te verklaren zijn.

Vaak gaat het om mensen die van nature argwanend zijn.
Die zien overal groepen of organisaties, die in het geheim samenspannen om kwalijke doelen te realiseren.

Toegevoegd na 40 seconden:
Kijk ook bij "gerelateerde vragen":
•Waarom geloven mensen?
•Waarom geloven mensen in een hiernamaals?
•Waarom geloven mensen in toekomstvoorspellers?
•Waarom geloven mensen in een god?
•Waarom zijn mensen geneigd verkiezingsbeloften te geloven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Complottheorieën komen het meest voor bij mensen die zich door het leven of de maatschappij onvoldoende gewaardeerd voelen. Dit gevoel laat hen denken dat de maatschappij niet deugt, er is iets mis mee en daarom zal het bij mensen met macht ook wel niet kloppen; ze voeren iets in hun schild.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geloven doe je in iets dat aannemelijk wordt gemaakt en waarvan je uiteindelijk niet kan bewijzen of het ook echt is.

Iemand die dus in een complottheorie gelooft vindt de argumenten dus sterk genoeg om het te geloven.

Je kunt je beter afvragen waarom andere mensen het verzinnen. Het antwoord daarop is overigens dat deze mensen waarschijnlijk achterdochtig zijn en dingen zien die ze gewoon graag willen zien. Of niet :P en dan blijkt het waar te zijn ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het logische verklaringen zijn voor de dingen die gebeuren in de realiteit. Obey Buy Die.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is: waarom logisch?
En wat is: obey buy die???
vertaal: gehoorzaam, koop, sterf.
Kimath
12 jaar geleden
Logisch? De meeste complotten zijn behoorlijk vergezocht hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
obey buy die....
'gehoorzaam, koop en ga dood' ???
Nooit van gehoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een soort alternatief voor 'shop till you drop', als je het mij vraagt...
Maar wat het met een comlottheorie te maken heeft....geen idee.
Omdat veel mensen niet zomaar alles voor zoete koek geloven wat ze wordt voorgeschoteld.

Vooral in situaties waar de gewone burger geen enkele inkijk krijgt over de werkelijke situatie.
Heel veel belangrijke gebeurtenissen en zaken in de wereld zijn zo versluierd, en spelen zich af binnen een zo'n kleine groep mensen die de dienst uitmaken, dat je geen flauw idee hebt wat er klopt en niet klopt

Zie het als een gezond wantrouwen.
En daar vloeien bepaalde ideeen uit voort, soms zelfs complottheorien. Dat gaat erg ver, maar het zal niet de eerste keer zijn dat zo'n theorie achteraf blijkt te kloppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat al zo vaak achteraf is gebleken dat het inderdaad zo was.
Soms duurt het jaren voor iets aan het licht komt. Soms komt het nooit uit, maar zijn er wel vermoedens dat er een complottheorie was. Zo zijn er ook twijfels of men wel werkelijk op de maan geweest is.
Er is ons al zoveel wijsgemaakt. Daardoor worden we sceptischer.
De mensen geloven niet meer zo maar alles wat hen voorgeschoteld wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat veel mensen de waarheid niet ingewikkeld genoeg vinden, daarom gaan ze van andere (on) mogelijkheden uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het woord complottheorie denken mensen al snel dat het hier hersenspinsels betreft, dat is er langzaam ingeslopen en vandaag de dag zijn mensen die in complottheorieën geloven een bron van entertainment voor de rest van het volk.

Het probleem met deze theorieën is dat ze vaak niet bewezen kunnen worden, dit betekent niet dat het niet waar zou kunnen zijn, er is alleen geen bewijs. En dan kiezen mensen er vaak voor te geloven wat de regering/bedrijfstop hen vertelt.

Wij het volk zouden wat meer vragen moeten stellen bij de gebeurtenissen die zich voordoen, in plaats van blind te eten wat ons voorgeschoteld wordt.