Wanneer zegt men doei en wanneer doeg?

als ik doei tegen iemand zeg krijg ik vaak doeg terug
de eeerste lijkt mij een beetje plat vloers de andere is deftiger of niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.3K

Het beste antwoord

Het is maar net wat je zelf het best vindt klinken. Ikzelf vindt doei het beste. Maar wat maakt dit toch uit, het is wat jij het beste vindt, het heeft echt niets te maken met deftig of chic.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Nee hoor is geen verschil tussen volgens mij. Ik vind t allbei niet klinken
Als echte brabantse geef ik de voorkeur aan houdoe
13 jaar geleden
ikzelf vind doei netter dan doeg.

maar in mijn woordenboek betekend het toch echt hetzelfde als bijvoorbeeld: de mazzel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
doei is meer voor jongeren. doeg is meer voor ouderen en buiten het westen. beide is het niet deftig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij ligt het er ook aan in welke stad of streek je woont!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken dat woord alleen van TV

Probeer de juiste betekenis te vinden ......doei is wel mooi....maar ik zal het nooit zeggen
Ciaokes ....zeg ik nog eerder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar die plotseling oe in de begroeting vandaan is gekomen? Ik zei zelf altijd daaaag of houdoe, maar nu hoor ik mezelf ook doeg zeggen. (geen doei nog). Ik ken ook mensen die doe-doei zeggen.

Het klinkt al met al wel vriendelijker, amicaler, losser, dan
goedemiddag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgensmij licht het er gewoon aan wat je gewend bent.
ik zeg zelf meestal.
moi loaters of t beste moar weer.
maarja dat is meer in het noorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Noorden van Nederland zegt men vaak "doeg", en in het Zuiden van Nederland zegt men vaak "Doei".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je maar wilt. Meestal als je doeg zegt, zegt de ander het ook weer terug. Met doei hetzelfde. Gebruik gewoon wat jij het beste vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg gewoon dag. Doeg..doei.. slaat toch werkelijk nergens op. Heeft een of andere malloot een keer bedacht. Ik vind trouwens dat er veel te veel zaken toegestaan worden. Zelfs op ministerieel niveau; Ik irriteer me aan ipv ik erger me aan of mij irriteert en zo zijn er nog talloze voorbeelden te noemen. Denk toch eens ná vóór je iets zegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een verschil tussen de twee is er niet, het betekend gewoon allebij hetzelfde. het is maar wat jij zelf het makkelijkst gebruikt, ik zeg bijvoorbeeld nooit doeg en gebruik daarom eerder doei
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor mij klink doeg harder dan doei (mider vriendelijk), maar ik ben dan ook meer een doei gebruiker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt aan wat je geleerd (overgenomen) hebt van je omgeving. Maar de oorsprong van "doeg" ligt in de Zaanstreek en "doei" is pas later ontstaan... uit "doeg".

In een enquête uit 1973 van het Meertens instituut kwam te voorschijn dat in de Zaanstreek het groetwoord doeg in gebruik was. Doeg werd al aan het eind van de 19e eeuw in de Zaanstreek gebruikt. Waarschijnlijk is doeg vroeger ontstaan uit daag, dat in de Zaanstreek langgerekt en heel zangerig wordt uitgesproken. Het bijzondere is dat het dialectwoord doeg onverwacht promotie maakte en terecht kwam in het Algemene Nederlands. Omstreeks 1970 gebruikten (voornamelijk vrouwelijke) studenten in Amsterdam het woord. In het Algemene Nederlands is vervolgens uit doeg de vorm doei ontstaan. Inmiddels is doei nu in het Algemene Nederlands het meest gebruikte groetwoord geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier in twente zeggen we meestal bij het weg gaan ajuus.
Maar ook zeg ik wel eens doei of doeg. Maar t is maar net wat me op dat moment op de tong ligt.
Ik hoef niet in een bepaald humeur of bepaalde stemming te zijn om de ene keer doeg te gebruiken en de andere keer doei.
Alleen word mijn""doeg"" meestal doehoeg. Want inderdaad het uitspreken van doei klinkt iets vrolijker dan het uitspreken van doeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik werk in een winkel en moet van mijn werkgever 'doeg' zeggen tegen de klanten (ik zeg het iets van 'doe-hoeg'). Het schijnt netter te zijn. Tegen mensen die ik ken of mensen die wat jonger zijn, zeg ik altijd 'doei' ('doe-hoei').
Ik denk dat 'doeg' wat meer voor nettere en/of oudere mensen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het een kwestie is van waar je bent opgegriet (dialect dus),en welke streek je vaak komt.Gewoontes die daar zijn neem je soms over...Ik zeg vaak:"Doeggie" tegen mensen waarvan ik denk dat ze jonger zijn als ik (40) en "Doei" tegen mensen waarvan ik denk dat ze ouder zijn als ik.
Ook zeg ik "u" tegen mensen waarvan ik denk dat ze ouder zijn als ik (of respect afdwingen...wel of niet in functie)...totdat menzegt dat ik "jij" mag zeggen.Maar dan is het vaak:"Zeg maar ook jij tegen mij).
Ik ben niet zo opgevoed,maar het is iets wat ik ZELF vind.