Heeft een zwangere vrouw het volledige recht over het kind?

Als een vrouw zwanger is, heeft de man ook inspraak over het kind (bijv bij de beslissing voor abortus). Of mag de vrouw hier volledig over beslissen en kan de man als enige optie kiezen om bij de vrouw weg te gaan?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ha, die Derko;

Strikt juridisch gezien is het embryo zelf nog geen rechtspersoon en dus deel van het lichaam van de vrouw. En omdat iedereen in principe het recht van zelfbeschikking over en integriteit van het eigen lijf heeft mag de vermeende vader daar niets over zeggen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ze heeft het recht om af te maken waar ze aan begonnen is, zou ik zeggen... Maar wat er in de wet geregeld is, daar kan ik als voormalig postbode niet op antwoorden, ik ben geen jurist of advocaat of rechtskenner... Maar ik denk dat je snel veel info zult vinden als je google gebruikt...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ga toch post bezorgen..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
voormalig... Kun je niet lezen :-(
Ja. De man heeft in principe niets over de ongeboren vrucht te vertellen. Wel is het zo dat wanneer het belang van het ongeboren kind het vordert (bijvoorbeeld wanneer het reeds zelfstandig zou kunnen bestaan maar de moeder alsnog een dan dus illegale abortus zou overwegen) de man namens het ongeboren kind kan optreden. Maar in dat geval zou bijvoorbeeld ook een willekeurige arts of oom naar de rechter kunnen stappen om een stokje te laten steken voor die voorgenomen abortus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vader hoeft het kind, vanuit juridisch oogpunt, niet te accepteren, cq hij hoeft niet perse het vaderschap op zich te nemen. De vrouw zou er dus alleen voor komen te staan.

Het is namelijk voorgekomen dat vrouwen stiekem met de pil gestopt waren terwijl hun partner daar niet van op de hoogte was. Om dit soort situaties te voorkomen (dat een man verplicht de vader zou moeten worden) is de wet aangepast zodat de mannen beschermt worden. En daar ben ik het mee eens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in beginsel heeft de vrouw de juridische zeggenschap over het embryo. Zij heeft beslissingsbevoegdheid over de zorg van het embryo en over een eventuele afbreking van de zwangerschap (rekening houdend met de abortuswetgeving).
De man heeft pas rechten als het kind geboren is...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Beide hebben geen rechten over het kind, het kind heeft het alleen recht en moet (indien het de zwangerschap overleeft) geboren worden. Het is haar/zijn leven en mag niet worden afgenomen.
Waarom zou je abortus plegen? Het kind is verwerkt door eigen bevrediging (egoïsme), waardoor het kind (een levend wezen) er onder moet lijden. Mijn mening: Abortus is onmenselijk!
Bij je vrouw weggaan is ook onmenselijk (als je getrouwd bent). Als je niet getrouwd bent, vind ik persoonlijk, dat je geen kind mag verwekken. Wat gebeurt er als vrouw en man scheiden? Het kind wordt de dupe, wie is de vader? Wie is de moeder?
Leef een in wat zo'n kind moet voelen, en wat het moet denken over de wereld waarop hij/zij gezet is.

Niets is mooier dan een kind krijgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zolang het binnen de kaders van de wet is (bijvoorbeeld de regels voor wanneer abortus überhaupt wel of niet is toegestaan) heeft de vrouw volledige beslissingsbevoegdheid.

Ik vind dit ook passen bij de impact die een zwangerschap heeft. Stel dat de man geen kind wil en de vrouw wel, dan kan de man weggaan, dat heeft veel minder impact dan een leven dat in je groeit te be-eindigen. En stel dat de man wel een kind wil en de vrouw niet, dan kan de vrouw niet zomaar weggaan, om hem zijn zin te geven moet ze negen maanden lang een zwangerschap voldragen met alle lichamelijke veranderingen die daarbij horen. Ze zou dan een soort lijfeigene zijn om aan zijn kinderwens te voldoen, daar kun je niemand toe verplichten.

Overigens, hoewel ik de situatie in juridische zin juist vindt, lijkt het me wel het beste als de man en vrouw in kwestie er samen uit kunnen komen. De wet is wat mij betreft bedoeld voor de gevallen waarin dat niet lukt.