Hoe komt het dat er in sommige steden met sommige Marokkaanse jongeren problemen zijn en niet met bijv. Chinese of Griekse jongeren?

Er zijn heel veel Chinezen in Nederland maar ik lees daar niet zoveel over in de krant

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Culturele verschillen tussen die landen & het aantal: Er zijn veel minder grieken en chinezen in nl dan marokkanen.

Daarnaast is het in juist marokko heel normaal dat 'de gemeenschap' gezamelijk voro de opvoeding zorgt. De ouders van piet zeggen ook tegen jaap dat dingen niet kunnen. Dat is in Nederland niet gebruikelijk en leidt tot problemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ghettovorming in grote steden is een van de grootste oorzaken van problemen bij Marokkaanse en Antilliaanse jongeren.

Chinezen zijn een hele gesloten gemeenschap. Bovendien wonen Chinezen niet allemaal bij elkaar, maar veel meer verspreid. Aantal Chinezen ligt ook vele malen lager dan de probleemgroepen. Zoals Jelle ook zegt, heeft het ook met cultuur te maken. Ouders van Marokkaanse jongeren voeden meisjes en jongens totaal anders op. Jongetjes mogen alles en meisjes bijna niks.

Aantal Griekse jongeren is te verwaarlozen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij heeft het te maken met de mate van respect die een immigrant heeft voor de cultuur waar hij of zij in terecht komt en de bereidheid om zich aan te passen aan het land.

En natuurlijk opvoeding...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marokkanen komen uit een geheel andere cultuur dan de onze. Turkse jongeren lijken bijvoorbeeld al veel meer op onze jongeren dan Marokkaanse jongeren dat doen. Marokkaanse jongens van de 2e generatie ervaren veel meer stress in hun leven dan andere jongeren. Ze houden zich niet alleen veel vaker met criminaliteit bezig, maar zijn ook vele malen vaker schizofreen en meisjes zijn vaker depressief. De vraag is of wij als Nederlandse samenleving ze niet beter hadden moeten opvangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De problemen met andere culturen zijn er weldegelijk. volgens mij worden problemen met de marokkaanse cultuur(niet alleen jongeren) meer gevoelt omdat de cultuurverschillen zo groot zijn en omdat er zeer veel aandacht voor is.

ik heb in a'dam west gewoond(niet bepaald beroemd om een gebrek aan marokanen). in een flat produceren zij doorgaans meer leefgeluiden. niet omdat ze luidruchtig zijn, maar omdat ze meer mensen over de vloer krijgen. tipje van mijn kant: bel even aan en vraag of het zachter mag hoe gek het ook lijkt met al het nieuws de laaste tijd, ook buitenlanders zijn gewoon mensen! bovendien, de meeste mensen die wij marokanen noemen zijn gewoon nederlander!

de kleine groepen krijgen aandacht, de grote groep die goed is voor de buurt, gemeenschap, economie, etc krijgt die aandacht nooit! dit geld ook voor ander culturen. waar zouden we eten zonder migranten, waar zou de zorg zijn zonder migranten, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat er het e.e.e. 'fout' is gegaan bij het begin. In de jaren 60 werden Marokanen als gastarbeiders naar Nederland gehaald (tezamen met Katholieke gastarbeiders uit o.a. Spanje en Griekenland). De gastarbeiders waren hier te gast en zouden weer snel terug gaan naar hun eigen land. Op de fabrieken waren bijv. tolken aanwezig en alleen mannen gingen werken. De cultuurverschillen tussen Nederland en Marokko zijn veel groter dan bijv. Turkije of Griekenland. Terwijl de Nederlandse vrouwen zijn geëmancipeerd, zijn de Marokaanse vrouwen dit dus niet. (Ik praat nog steeds over de 1e generatie). De 2e generatie Marokaanse jongeren zitten vaak tussen 2 werelden in. Modern Nederland en het Marokko van de jaren 60. Er zijn veel meer Marokanen dan Grieken in NL, maar als je bijv. naar het buitenland kijkt, zie je dat er in bijv. Zweden grote Griekse gemeenschappen zijn. Deze gemeenschappen gaan volledig in de Zweedse samenleving op. De 2e generatie Grieken zijn, net als hun ouders, volledig geïntegreerd in de Zweedse samenleving en hebben absoluut geen problemen. Dit heeft te maken dat de culturele verschillen veel kleiner zijn en niet haaks op elkaar staan.

Hoe we dit verder moeten oplossen? Geen idee!