Wat is het verschil tussen Godsdienst en Cultuur?

Vaak worden deze twee begrippen over een kam geschoren. Waar zit het verschil hem precies in?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
16.2K

Het beste antwoord

Cultuur wordt gevormd door o.a. religie. Maar veel meer aspecten zijn nodig om cultuur te vormen. Cultuur is veranderlijk. Religie is redelijk vaststaand.

Cultuur is vaak veel sterker dan religie. Vergelijk bijvoorbeeld het Katholisisme van het westen met het Katholisisme van Zuid Amerika. Cultuur bepaalt hoe religie wordt beleefd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Cultuur is meer een systeem tussen een groep mensen die dezelfde normen en waarden hebben of bepaalde gedragingen, gebruiken. Een godsdienst is iets waar meerdere mensen in kunnen geloven en richt zich op een geest, hogere macht, God, Allah etc. Een cultuur verandert als er wijzigingen zijn in het systeem (de groep mensen). Een godsdienst verandert niet heel erg en is overgedragen van generatie op generatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cultuur is een heel samenspel van collectief geheugen, gewoontes, wat we mooi vinden, gebaren en allerlei uitingen en vaak ook godsdienst.
Het is omgevingsbepaald.
Bijvoorbeeld: Een boer laten, buigen voor je gasten of een halve dag te laat komen vinden we in Nederland niet altijd netjes, maar in landen als China, Japan en Afrika is het een normale handelswijze, want onderdeel van de cultuur daar.

Godsdienst is m.i. een onderdeel van een cultuur, waar
dan ook.

Toegevoegd na 3 minuten:
Cultuur hangt ook aan leeftijd. De jongerencultuur is anders dan de ouderencultuur.
Wel kunnen zij dezelfde godsdienst op dezelfde manier beleven.