Toeristenbelasting: per kamer of per persoon?

Als één persoon verblijft in een tweepersoons hotelkamer, wordt dan toeristenbelasting in rekening gebracht voor één persoon of voor twee personen?

5 jaar geleden
7K

Antwoorden (3)

De gemeente bepaalt zowel de hoogte als de berekeningssystematiek. De vraag is dus niet "algemeen" te beantwoorden.

'Hoogte toeristenbelasting

De hoogte van de toeristenbelasting verschilt per gemeente. Gemeenten mogen zelf bepalen of zij toeristenbelasting heffen en hoe zij het tarief berekenen. Bijvoorbeeld een vast bedrag per verblijf of een percentage per overnachtingprijs. Elke gemeente kan de hoogte regelen in een eigen verordening. De verordening kunt u opvragen of inzien bij de gemeente."
Amsterdam neemt bijv. een percentage van de overnachtingsprijs waarbij het percentage weer afhankelijk is van het stadsdeel. Eindhoven bijv. hanteert een bedrag per persoon per overnachting.
Toegevoegd op 26 augustus 2018 16:18: tekst
Computoon
5 jaar geleden
SentWierda
5 jaar geleden
Op zich een duidelijk antwoord maar het antwoord gaat over de regelgeving, over de theorie. Mijn vraag gaat over hoe het in de praktijk werkt: hoe hotels de regelgeving 'vertalen'. Bijvoorbeeld: als één persoon een tweepersoons hotelkamer boekt, wordt er dan wel of niet van uitgegaan dat er nooit een tweede persoon overnacht of een deel van de nacht doorbrengt? En hoe pakt dit in de praktijk uit m.b.t. de toeristenbelasting?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Computoon, hier heb je twee bronnetjes die jouw antwoord deels ondersteunen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/wat-is-toeristenbelasting-en-wanneer-moet-ik-dit-betalen
https://www.svhw.nl/direct-aangifte-doen/toeristenbelasting/
Als de gemeente toeristenbelasting berekent, dan is dat per persoon/per overnachting,
de watertoeristenbelasting is per persoon/per etmaal.
De eigenaar van de logeerplaats/verblijfplaats krijgt de belastingaanslag voor toeristenbelasting. Bijvoorbeeld de hoteleigenaar, campingeigenaar of rederij. Deze mag de toeristenbelasting aan de gast doorberekenen.
De aanslag wordt gebaseerd op het door de eigenaar van de verblijfplaats ingevulde aangiftebiljet. Bij deze aangifte voor de toeristenbelasting kan de gemeente vragen de gegevens uit het nachtregister aan te leveren.
LeonardN
5 jaar geleden
In je vraag staat anders niets over een praktijkvoorbeeld, maar aan de hand van dit antwoord is dat makkelijk te geven: Amsterdam. Stel dat de overnachting totaal 100 euro kost en het stadsdeel 10% toeristenbelasting rekent, betaal je 110 euro.
Eindhoven. Stel dat je met 2 mensen overnacht en de toeristenbelasting is gesteld op 6 euro per persoon, dan betaal je 12 euro op de prijs. In Amsterdam is het irrelevant hoeveel personen er slapen in de kamer.
In Eindhoven zal je bij de eindafrekening aan moeten geven hoeveel personen er hebben geslapen in de kamer.
Per persoon is het gebruikelijk wanneer je bv een camping bezoekt. Zou dit anders zijn als je een andere gelegenheid betreedt? Het kan per verblijf of per overnachting gerekend worden, dat bepaalt de betreffende gemeente.

Wanneer toeristenbelasting betalen
U betaalt toeristenbelasting als u verblijft in een gemeente waar u niet staat ingeschreven. Bijvoorbeeld bij verblijf in een hotel, pension, caravan of bungalow. Een voorbeeld is ook dagverblijf op het water binnen de gemeente of op het grondgebied van de gemeente (denk daarbij aan de Waddeneilanden).

Ook als u een zakelijk bezoek brengt aan een stad moet u deze belasting betalen.

Belastingaanslag voor toeristenbelasting
De eigenaar van uw verblijfplaats krijgt de belastingaanslag voor toeristenbelasting. Bijvoorbeeld de hoteleigenaar, campingeigenaar of rederij. Deze mag de toeristenbelasting aan u doorberekenen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/wat-is-toeristenbelasting-en-wanneer-moet-ik-dit-betalen

Hoogte toeristenbelasting
De hoogte van de toeristenbelasting verschilt per gemeente. Gemeenten mogen zelf bepalen of zij toeristenbelasting heffen en hoe zij het tarief berekenen. Bijvoorbeeld een vast bedrag per verblijf of een percentage per overnachtingprijs. Elke gemeente kan de hoogte regelen in een eigen verordening. De verordening kunt u opvragen of inzien bij de gemeente.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als de gemeente toeristentax berekent, dan is dat meestal per persoon/per overnachting
https://www.amsterdam.nl/belasting-heffingen/ondernemers/toeristenbelasting/
Als de tweepersoonskamer door één persoon is geboekt, dan wordt er voor één persoon toeristentax berekend.
Er zijn nog andere manieren die gehanteerd worden:
a. Een bedrag per kamer, per nacht.
b. Een vast bedrag per boeking, dus voor het gehele verblijf.
c. Een percentage van de kamerprijs.
Uiteindelijk komen de verschillende methodes allemaal ongeveer op hetzelfde bedrag uit:
per persoon, per nacht.
Hotelsteden als Schiphol en Amsterdam gebruiken de variant c.
Als de toeristenbelasting een vast percentage is van de kamerprijs, maakt het dus niet uit met hoeveel personen je op deze kamer verblijft, het percentage blijft altijd gelijk.
Dat laatste betekent dat het niet uitmaakt of u met één of met vier personen op een vierpersoonskamer verblijft. Het percentage toeristenbelasting blijft gelijk.
Het betekent natuurlijk niet dat men met meerdere personen op een kamer mag overnachten dan waar de kamer voor bestemd is.
Toegevoegd op 26 augustus 2018 17:35: tekst