Hoe kan ik leren anders te reageren op irritaties?

Ik begin beetje te balen van mijzelf. Ik reageer altijd vrij snel op dingen zoals bijv. mensen die je irritant afsnijden of laconieke verkoopsters enso en zeg er weleens wat van. Maar laatst tijd loopt het spuigaten uit en scheld ik ook hele snel. Het is net of ik het niet kan tegenhouden. Stel ik zit op de fiets en er gebeurt iets vind achteraf zo vervelend dat ik weer zo gereageerd heb.

Toegevoegd na 43 seconden:
Ik ben over algemeen wel druk en stressig.

Weet jij het antwoord?

/2500

Er zyn, ruwweg, 2 manieren om minder gestresst te raken van je eigen gedrag. 1. Accepteren dat je iemand bent die zo doet, dan baal je minder van jezelf. Wat je omschrijft ('dan zeg ik er wel eens wat van') klinkt niet meteen als iets om je zorgen om te maken. Dit kun je leren, zoek maar eends op mindfullness. D.m.v. ontspanningsoefeningen, focustechnieken en meer, leer je dit. Kan in simpele doe-het-zelf-cursusjes of bij een 'echte' trainer/therapeut. 2. Je kan je gedrag veranderen zodat je je niet meer hoeft te ergeren aan jezelf. Keihard bewezen effectief daartoe, is cognitieve gedragstherapie. Een eerder antwoord benoemt al de link tussen gedachten-gevoel-gedrag; de volledige trits begint met gebeurtenis, dan bovenstaande, dan gevolg. 5G's dus. Op alle 5 kun je op verschillende manieren invloed uitoefenen. Een psycholoog of cognitief therapeut kan je meer vertellen. Sowieso zou ik onderzoeken hoe het komt dat dit nu zo is; je geeft aan dat je pas sinds kort zo reageert. Een gesprwkje met een maatschappelijk werker of huisarts kan al veel verhelderen, en indien nodig een verwijzing richting CGT opleveren Toegevoegd na 3 minuten: Zoek maar eenDs?! It's a typo, don't start looking for ducks... *Zucht*

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100