Hoe kan ik leren anders te reageren op irritaties?

Ik begin beetje te balen van mijzelf. Ik reageer altijd vrij snel op dingen zoals bijv. mensen die je irritant afsnijden of laconieke verkoopsters enso en zeg er weleens wat van. Maar laatst tijd loopt het spuigaten uit en scheld ik ook hele snel. Het is net of ik het niet kan tegenhouden. Stel ik zit op de fiets en er gebeurt iets vind achteraf zo vervelend dat ik weer zo gereageerd heb.

Toegevoegd na 43 seconden:
Ik ben over algemeen wel druk en stressig.

Weet jij het antwoord?

/2500

Er zyn, ruwweg, 2 manieren om minder gestresst te raken van je eigen gedrag. 1. Accepteren dat je iemand bent die zo doet, dan baal je minder van jezelf. Wat je omschrijft ('dan zeg ik er wel eens wat van') klinkt niet meteen als iets om je zorgen om te maken. Dit kun je leren, zoek maar eends op mindfullness. D.m.v. ontspanningsoefeningen, focustechnieken en meer, leer je dit. Kan in simpele doe-het-zelf-cursusjes of bij een 'echte' trainer/therapeut. 2. Je kan je gedrag veranderen zodat je je niet meer hoeft te ergeren aan jezelf. Keihard bewezen effectief daartoe, is cognitieve gedragstherapie. Een eerder antwoord benoemt al de link tussen gedachten-gevoel-gedrag; de volledige trits begint met gebeurtenis, dan bovenstaande, dan gevolg. 5G's dus. Op alle 5 kun je op verschillende manieren invloed uitoefenen. Een psycholoog of cognitief therapeut kan je meer vertellen. Sowieso zou ik onderzoeken hoe het komt dat dit nu zo is; je geeft aan dat je pas sinds kort zo reageert. Een gesprwkje met een maatschappelijk werker of huisarts kan al veel verhelderen, en indien nodig een verwijzing richting CGT opleveren Toegevoegd na 3 minuten: Zoek maar eenDs?! It's a typo, don't start looking for ducks... *Zucht*

Bronnen:
werk

Een zeer efficiënte manier om niet zo snel geïrriteerd te geraken is bewust minder activiteiten per dag plannen en meermaals per dag rustpauzes inlassen tijdens dewelke je héél bewust trager en dieper gaat ademhalen. Op die momenten dien je jezelf bewuster dan ooit te focussen op het soort gedrag dat je wél wil vertonen. Je toont tegelijk bewust begrip voor jouw huidig onvermogen tot hetgeen jij als leuk gedrag ervaart. Dwaal in gedachten af naar taferelen waarbij jij wél leuk hebt gereageerd en neem jezelf voor om het élke dag rustiger aan te doen zodat je langer (dan nu duidelijk het geval is) in jouw persoonlijke comfortzone blijft. Schrijf ook een aantal doelstellingen op. Korte zinnetjes of losse woorden. Maak een prioriteitenlijstje met gewenste gedragingen aan. Zo heb ik dat ook gedaan, ik heb een tien punten prioriteitenlijstje gemaakt en bovenaan dat lijstje prijken nog steeds dezelfde doelen van toen, met name: Liefde en Respect tonen aan mezelf en alles wat mij omgeeft. Dus op herkenbare wijze Liefde en Respect tonen aan zowel mensen, dieren, planten als alle andere elementen van de schepping. En elke avond gaan slapen met de intentie om het morgen een beetje langer vol te houden dan vandaag. Het klinkt gek maar dat werkt echt door in je slaap en als je écht van harte wenst te veranderen dan zal het jou lukken ook. Beloon jezelf met complimentjes als je wél slaagt in jouw opzet en toon Begrip voor jezelf als het nog niet altijd even goed lukt. Als mensen jou aanspreken op het feit dat je nog niet tof hebt gereageerd dan zeg je gewoon sorry maar ik werk élke dag aan het verbeteren van mijn gedrag dus heb aub nog wat geduld met mij. Vraag hen of ze tips hebben om van jouw goeie voornemens een gigantisch succes te maken. Mensen zullen maar al te graag bereid zijn om zowel tips te geven als begrip te tonen. Meer kan je als mens écht niet doen. Gewoon rustiger, trager én bewuster leven. We 'moeten' heus niet als kuddedieren op elkaar gaan lijken hoor. Je bent prima zoals je bent dus hou nu maar héél véél van jezelf want dat is de eerste vereiste om beter bestand te zijn tegen ongewenste prikkels die jou thans uit jouw gewenste doen halen. Liefs, Succes en Mega Big Smile van me

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100