Worden wij afgeluisterd als we aan de telefoon zijn?

Ik vraag me af of er altijd mee geluisterd wordt als wij aan het telefoneren zijn.
Een vriend vertelde mij dat als je bepaalde woorden zegt dat er dan pas mee geluisterd wordt is dat ook zo?
En wordt dat gedaan door de politie?
Wordt er ook meegekeken met wat wij doen in het algemeen? Bv. als we iets bestellen op het internet of als we een berichtje naar iemand sturen.

Bedankt :)

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Zie dingen in perspectief.....

Stel een slechtvalk valt een zwerm van 1000 duiven aan en dood er eentje. Dan is de conclusie dat elke duif in levensgevaar is.

Maar is dat wel zo ?

Allereerst zal de valk het zwakke exemplaar kiezen, en dan nog is er voor een individuele duif naar een kans van 1 op 1000 dat net hij het slachtoffer is.

Zo ook bij het volgen door geheime diensten en zo... zij hebben maar een beperkte capaciteit en richten zich voornamelijk op mensen die tóch al verdacht gedrag vertonen (vergelijkbaar met de zwakke duif)

De rest laten ze (vrijwel !) ongemoeid.

"Vrijwel" wil zeggen:
Natuurlijk vergist de dienst zich wel eens en luisteren ze iemand af die geen kwaad in de zing heeft.
En ook: de valk bekijkt wél eerst de hele zwerm om te bepalen welke het zwakke exemplaar is.
Zo (zo gaan de geruchten) luistert de geheime dienst ook geautomatiseerd het internet verkeer en telefoongesprekken af. Dan luistert er dus geen mens mee, maar wel een computer. Die wijst dan de verdachte gesprekken aan.

Of dat erg is ? Tja... daar zijn de meningen over verdeeld.
SimonV
5 jaar geleden
Mooi geformuleerd antwoord, maar...
‘Zo gaan de geruchten’: dat weet VS dus, hij wil bronnen en bewijs zien, denk ik.