Wat is het verschil tussen een asielzoeker en een statushouder?

Volgens mij gebruik ik de woorden verkeerd.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Een statushouder is een asielzoeker van wie het verzoek is ingewilligd.
____________

Asielzoeker
Een asielzoeker is een vreemdeling die zijn land heeft verlaten en bij de Nederlandse overheid een asielaanvraag indient. Asiel is een vorm van bescherming. Iedereen kan asiel aanvragen in Nederland. Maar een (tijdelijke) verblijfsvergunning kan iemand pas krijgen als hij ook vluchteling is: als hij terecht bang is voor vervolging in zijn land. Vanwege zijn ras, godsdienst, nationaliteit of politieke mening, of omdat hij bij een bepaalde sociale groep hoort zoals homoseksuelen.
vluchteling;

Statushouder
Een statushouder is iemand die de landelijke asielprocedure doorlopen heeft en een verblijfsvergunning voor 5 jaar gekregen heeft.
Toegevoegd op 17 april 2018 11:58: bron, tekst
SimonV