Waarom is drugssmokkel illegaal?

Ik kan nergens het precieze antwoord vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een rare vraag, waarom vraag je niet waarom drugsbezit illegaal is, dat is een veel logischere vraag.

Het beste antwoord

Als een product illegaal is, deze omdat hij onder de opiumwet valt, dan is bezit en dus vervoer en dus smokkel ervan ook illegaal, dat is gewoon logica.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jij wint op 10 sec...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Circelredenering
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat is het niet, de vraag is gewoon raar. De vraag moet zijn waarom is drugsbezit illegaal, daarop zou je nooit zeggen dat het illegaal is omdat de smokkel ervan illegaal is. De smokkel ervan is illegaal omdat het bezit illegaal is en niet andersom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou ook nog eens zo kunnen zijn dat het bezit legaal was (in Nederland en België bijv.) maar dat het over de grens brengen ervan illegaal was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar als niet alle drugs illegaal zijn, waarom is de smokkel van die drugs dan ook illegaal?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je misschien marijuana? Deze is in Nederland illegaal voor de wet en daarna gedoogd in bijna alle andere landen is het bezit illegaal. Als een drugs compleet legaal is zal het over de grens ervan brengen ook legaal zijn. Marijuana is niet legaal, legaal en gedoogd zijn twee verschillende dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en als de drugs in dan in beide landen legaal zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is het geen smokkel en legaal lijkt me. Heb je een voorbeeld? Dan is het makkelijker uitleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oja natuurlijk, dan is het geen smokkel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alcohol is een drugs die je bijvoorbeeld vrij mag vervoeren (tot een aantal 100en liters ofzo) in Europa.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie mijn antwoord. Niet alle drugs worden het land in gesmokkeld, alleen dat deel dat niet gebruikt wordt voor medische of wetenschappelijke doeleinde.

Andere antwoorden (3)

Omdat vele drugs verboden zijn, dus handel daarin is illegaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Handel in drugs is niet verboden, alleen is het verboden als het om drugs gaat die voor recreatieve doeleinden worden gebruikt.
Drugs is illegaal... Waarom zou de handel dan niet illegaal zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Smokkelen is niet perse handel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Smokkel is nooit handel. Smokkel is alleen het transport.
Het in het land brengen van goederen zonder dat de overheid (belasting) daarvan in kennis wordt gesteld heet smokkelen en is illegaal, met andere woorden smokkelen is altijd illegaal.

Drugs die op een andere wijze gebruikt worden dan voor medicinale en wetenschappelijke doeleinde mogen het land niet in.

Drugs die gebruikt worden voor "recreatieve" doeleinde zijn in Nederland niet toegestaan, zou men bij binnenkomst de drugs aangeven bij de overheid (douane = belasting) worden deze terstond in beslag genomen.

Om ze toch Nederland binnen te krijgen dient men dat te doen op een illegale wijze en dat is smokkelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik stel de overheid nooit in kennis als ik iets in Duitsland heb gehaald. Verdorie, ik ben een smokkelaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens de letter van de wet heeft theodbn gelijk, echter enige vorm van realiteitszin is hem volkomen vreemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, z'n definitie van smokkelen klopt gewoon niet. Je hoeft nl. niet alles aan te geven. Binnen de EU sowieso niet veel. Het is alleen smokkelen als je verplicht bent het aan te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry Widar maar je hebt toch ongelijk. Volgens de letter van de wet dienen we nog elke keer te melden wat we vanuit een ander land meenemen naar Nederland. Ondanks dat er binnen de EU landen een vrije handelszone is dient men als nog aan te melden wat men mee neemt, nu gaan de desbetreffende overheden ervan uit dat een particulier slechts aan kleine bedragen meeneemt, gaan we echter iets uit het buitenland halen met een grotere waarde zal je toch aangifte moeten gaan doen, het mooiste voorbeeld is een auto, heb je een auto in een ander EU land gekocht zal je hem eerst moeten aanmelden bij de belastingdienst alvorens men er een kenteken op kan krijgen. Denk ook aan het vuurwerk dat weer met grote hoeveelheden vanuit België naar Nederland wordt getransporteerd, ondanks de vrij handelszone waar ook België deel van uit maakt wordt het in België gekochte vuurwerk direct in beslag genomen bij aantreffen. Tja volgens sommige ontbreekt mij enige realiteitszin, als de realiteit hier wordt dat men mensen foutieve informatie geeft of ze gaat aanzetten tot wetsovertredingen denk ik dat ik is goed ga nadenken om is een melding te doen om bepaalde perso(o)n(en) is nader te bekijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vuurwerk en auto's zijn bijzondere gevallen. Vuurwerk kan verboden zijn hier, dus is het logisch dat dat in beslag wordt genomen. Bij auto's komen zaken kijken als eigendomspapieren en kentekens, waarvoor je sowieso bij de overheid moet zijn. Maar ik ben best bereid mijn mening bij te stellen. Noem maar iets waarvoor geen speciale regels gelden. Of een pagina waarop ik de regels na kan lezen. Tot slot: eh, wie zet hier aan tot wetsovertredingen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omtrent de gehele vrije handelszone heerst een groot misverstand. De overeenkomst die gesloten is omtrent het vrije handelsverkeer houdt enkel in dat men bij invoer geen invoerrechten meer hoeft te betalen, alle andere vormen van belastingen moeten wel voldaan worden in het land van bestemming. Zo dient de BTW van de goederen betaald te worden aan de Nederlandse staatskas en teruggevraagd uit de staatskas van het land waar het gekocht is. Zouden we daadwerkelijk een vrije handelsunie hebben zouden er ook geen verschillen kunnen zijn in welke goederen wel en welke goederen niet een land in mogen en zouden de belastinggelden aan de EU afgedragen moeten worden. Bedrijven dienen dan ook te melden wat men uitvoert naar een ander land of wat ze importeren, importeren ze van een land buiten de unie moeten ze ook nogeens invoerrechten betalen. En zoals ik al in mijn eerste bericht aangaf, de overheden gaan er van uit dat burgers persoonlijk slechts voor kleine bedragen im- en exporteren, het verrekenen van belastingen zou de staatskassen meer kosten dan opleveren en daarom wordt het gedoogd echter zodra het gaat om artikelen die niet toegestaan zijn in Nederland of het goederen (bijvoorbeeld beschermde diersoorten) waarvoor een Nederlandse administratie benodigd is moet ook de burger aangifte doen. Zodra deze aangifte is gedaan verrekenen de desbetreffende landen de BTW onderling. Betreffende aanzetten tot wetsovertreding: Diegene die ik bedoel heb ik er al vaker op gewezen.