Waar is een kledingmaat op gebaseerd?

Stel dat ik een T-shirt koop in maat 40, of een broek maat 42 wat zijn die getallen dan?

Toegevoegd na 46 seconden:
Is het bijvoobeeld een inchmaat en wat is dan gemeten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K
Ritsuka
9 jaar geleden
Verschilt ook nog eens per merk, vooral bij dames maten. Ene keer heb ik een S, de andere keer maat 42, slaat nergens op.
Rieneke1
9 jaar geleden
Bij jeans gaat het vaak in inch.
30 x 32 is dan taille-omvang en lengte dacht ik.
Ritsuka
9 jaar geleden
Ja, 32 inch is standaard lengtemaat
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik snap er ook geen hout van. Ik heb bloesjes maat 42, en dan koop ik een keer een trui in 42 zit het veel te strak. Net als schoenen, ik heb schoenen in 4 verschillende maten: 40, 41, 41 ⅓ en 42. (41 ⅓ is een maat van Salomon)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb geen idee, maar het valt mij wel op dat de breedte van mijn rolstoel in centimeters altijd overeenkomt met mijn broekmaat als je van de heupbreedte uitgaat (mijn heupomvang is twee maten groter dan taille, best onhandig soms). Ik ken meer mensen bij wie dat ongeveer overeenkomt, en vraag me wel eens af of de confectiematen misschien verwijzen naar de heupbreedte?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Panty's en leggings (ja, ik ben een koukleum, draag die dingen onder m'n broek in de winter) koop ik trouwens altijd op schoenmaat en niet op mijn confectiemaat voor broeken. Dan zou ik 36/38 moeten hebben, maar dan hangt het kruis altijd ergens halverwege m'n knieën. Ik las ooit ergens dat je een panty zou moeten kopen in je schoenmaat, en dat klopt bij mij precies: 42 past veel beter, pas heb ik nog twee leggings van 42/44 gekocht. Zou ik een broek in die maat kopen, dan zakt ie van m'n kont. Wat dat betreft zijn confectiematen ook voor mij één groot mysterie ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is een aardig artikel geschreven hierover in de Telegraaf. Wellicht wat info ten aanzien van de beantwoording van je vraag.
http://www.telegraaf.nl/vrouw/mode/22268073/__We_passen_niet_meer_in_onze_eigen_maat__.html

Het beste antwoord

In 2001 werd een Europese standaard voorgesteld (EN 13402). De kledingmaat wordt bepaald op basis van één lichaamsafmeting in cm:
* kinderen: lichaamslengte
* vrouwen blouse: borstomtrek
* vrouwen broek/rok: tailleomtrek
* mannen vest: borstomtrek
* mannen broek: tailleomtrek
* mannen hemd: halsomtrek
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik snap het nog niet WAT is nou die 42? Laat eens een rekenvoorbeeld zien hoe dat volgens jouw correspondeert men een cm.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Min niet van mij overigens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik wil het antwoord hebben in de volgende opzet. Die 42 is uit de lucht gegrepen
die 42 is inch
die 42 is iets maal cm Plus voor het andere deel van het antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zover ik het kan bepalen is die 42 uit de lucht gegrepen aangezien het bij mannen voor een andere cm maat staat dan bij vrouwen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
kijk eens naar de borstomtrek bij mannen:
Maat (m)
Borstomtrek
42 = 84 / 2
(dit gaat op tot maat 60) vrouwenmaten zijn niet te begrijpen:
http://vorige.nrc.nl/krant/article1831096.ece

Andere antwoorden (2)

Dat verschilt per maat, Italianen zijn over het algemeen wat kleiner dan de gemiddelde Duitser, daarom zijn Italiaanse kledingmaten kleiner dan Duitse kledingmaten. En verder worden er diverse maateenheden gehanteerd, bij de een heb je 42 en bij de andere heb je een M'etje of een maatje 2.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor kledingmaten zijn geen vaste standaardwaarden. Verschillende fabrikanten en verschillende landen hanteren verschillende maten. Ze zijn niet specifiek gebaseerd on bestaande maateenheden (inches of centimeters).
Als jij nu een broek ontwerpt die jouw als gegoten past, en je noemt dat maat 1, dan is dat vanaf dat moment zo. Maak je diezelfde broek een halve meter wijder en een halve meter langer en je noemt dat maat 2, dan is dat vanaf dat moment zo. Deze maten gelden dan alleen voor voor het merk MrTomaat.

Toegevoegd na 8 minuten:
http://kledingmaten.net/