Een wasverzachter is een middel dat met het laatste spoelwater aan het wasgoed wordt toegevoegd om dit soepeler te laten aanvoelen en om het lekker te laten ruiken.

De wasverzachter bevat een kationogene oppervlakte-actieve stof, die de aan het wasgoed nog klevende anionogene oppervlakte-actieve stof uit het wasmiddel neutraliseert. Deze kationogene oppervlakte-actieve stoffen zijn quaternaire ammoniumverbindingen met lange koolwaterstofketens; bijvoorbeeld vetzuur-esters van triethanolammonium methylsulfaat.

Daarnaast bevatten wasverzachters parfum dat op het wasgoed afgezet wordt om het een aangename geur te geven. De parfums in wasverzachters moeten stabiel zijn, en goed aan textiel hechten om het verlies bij het spoelen en drogen te beperken.

Door een scheut azijn bij het laatste spoelwater te voegen wordt de was ook soepeler Dit is bovendien minder slecht voor het milieu. Azijn verwijdert eventueel achtergebleven kalkdeeltjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja! robijntje doet dat echt;-)
Zooo lekker zacht!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt eraan welke je hebt, de meeste mensen doen er wasverzachter bij om de geur beter te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja bij mij wel, maar ligt er ook aan hoeveel wasverzachter je er in doet en welke merk.
Als ik een heel goedkoop merk neem dan moet ik er ook heel veel ingooien.
En als ik een duurdere neem dan hoef ik er niet veel in te gooien.
En ligt er ook aan hoeveel wasgoed je in de wasmachine hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat doet het zeker, maar van een eigen merk is de hoeveelheid die er in moet veel groter, maar het werkt net zo goed.