De meeste inwoners van Den Haag vinden dat er een verschil is. Een Hagenaar is iemand die in Den Haag woont, maar er niet (per se) is opgegroeid. Maar als je Haagse wortels hebt, er geboren en getogen bent, dan ben je een Hagenees. Tenminste: dat zullen de meeste Hagenezen zeggen. (Een echte Hagenees zegt natuurlijk 'Hageneis'.)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dit klopt niet, deze fout is er met de jaren in geslopen. Het echte verschil is of je van het zand of van het veen komt (daar bedoelen de natuurlijk de grondsoort mee). De scheidingslijn is de Laan van Meerdervoort, aan de ene kant wonen Hagenaren, de rijke mensen, en aan de ander kant de Hagenaren.
LeonardN
5 jaar geleden
Dit is een van de 3 type uitleg die gangbaar zijn.

Andere antwoorden (7)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hetzelfde als tussen tukker en twentenaar.
Hagenaar is wat "netter".
Zo zal men eerder spreken van de hagenaar Jozias van Aartsen en de hagenees Barney (die van de dartspijltjes)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een Hagenees is de ras echte: , plat, grof, recht door zee, Harry Jekkers zeg maar........

een Hagenaar , woont zelfs niet eens in Den haag maar tegenwoordig in Wassenaar, welbespraakt kakkieneus etc.........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een Hagenaar is iemand die trots is op zijn Haagse afkomst vanwege "het mooie en de status" dat 's Gravenhage hem biedt. Kan geboren en/of getogen Hagenaar zijn.
Een Hagenees is iemand die in den Haag woont, niet om de status, maar omdat zijn hart in Den Haag ligt. De betrokkenheid gaat niet om wat er op het Binnenhof e.d. gebeurt, maar bij wat er op straat gebeurt en bij wat er bij de mensen 'leeft'. Voor een echte Hagenees is verhuizen uit Den Haag eigenlijk onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
"Een Hagenees is iemand die in den Haag woont, niet om de status, maar omdat zijn hart in Den Haag ligt" Een Hagenees woont in Den Haag omdat ie er geboren is.
Nou daar weet ik wel raad mee..

Een hagenaar is iemand die gewoon uit den-haag komt.

Een hagenees is iemand die uit den-haag komt maar voornamelijk de taal uitdrukt waar die vandaan komt.

Iemand kan een hagenaar zijn en vaak niet haags spreken met dat accent. Bij een hagenees gaan we er vanuit dat die , die taal automatisch spreekt en ook gebruikt in het dagelijks leven.Die dus duidelijk laat zien dat die aar vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het echte verschil is of je van het zand of van het veen komt (daar bedoelen de natuurlijk de grondsoort mee). De scheidingslijn is de Laan van Meerdervoort, aan de ene kant wonen Hagenaren, de rijke mensen, en aan de ander kant de Hagenaren.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Je zegt twee maal Hagenaren.
Tja, ik denk dat de vraagsteller na 7 gegeven antwoorden toch recht heeft op een antwoord dat duidelijkheid schept.
Want Hagenaar is een Bargoens woord en betekent: homoseksueel.
Zoals Utrechtenaar ook homosexueel betekent; maar dat is niet Bargoens maar corpstaal (studententaal).
Conclusie: zeg nooit nietsvermoedend 'Hagenaar' tegen een Hagenees.
Bron: Bargoens woordenboek.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Dit maakt het enkel onduidelijker en is gezien de context niet echt wat de vrager wil weten.
http://www.woorden.org/woord/hagenaar Daarnaast zou je nog meer betekenissen kunnen vinden van http://www.encyclo.nl/begrip/hagenaar
SentWierda
5 jaar geleden
Waarom zou een eeuwenoud Bargoens woord niet het antwoord op de vraag kunnen zijn?
Overigens is er nog een derde woord, naast Hagenaar en Hagenees, voor een inwoner van Den Haag: Haginees. Dat betekent hetzelfde als Hagenees maar is wat bekakter. (Bron: Van Dale)
Wat Utrecht betreft: laat ik het anders formuleren. Jarenlang woonde ik er en dan lette je erop het woord Utrechter te gebruiken en niet Utrechtenaar.
LeonardN
5 jaar geleden
Omdat je geen verschil uitlegt welke zou kunnen in de context. Het kan wel een antwoord zijn op de vraag: Wat zijn alternatieve betekenissen van Hagenaar. Duidelijk is dat deze vraag gaat om het verschil in inwoner.
Hagenaar en Hagenees zijn beide inwonders van Den Haag, het verschil is (en dan komen de antwoorden waaronder discussie is) de een is er geboren de ander komen wonen/ de een woont hier de ander daar/de een is van zus sociale klasse en de ander van zo sociale klasse. Jouw antwoord zou neerkomen op : De een is een inwoner van Den Haag, de ander is een persoon die zich aangetrokken voelt tot hetzelfde geslacht. De kans dat de vrager dat antwoord probeerder te ontfutselen acht ik 0. Jij mag daar anders overdenken zou beargumenteer ik iig mijn min.