Bestaat tbs ook zonder dwangverpleging?

In nieuws over rechtszaken wordt altijd gesproken over 'tbs met dwangverpleging'. Kan ik daaruit opmaken dat er ook zoiets als 'tbs zonder dwangverpleging' bestaat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Er zijn twee varianten tbs: de tbs met bevel tot verpleging (vrijheidsbenemende maatregel) en de tbs met voorwaarden Over het algemeen wordt het meest gesproken over de tbs met bevel tot verpleging, officieel ‘tbs met bevel tot verpleging van overheidswege’ genoemd. De tbs-gestelde wordt in dit geval in een tbs-kliniek geplaatst en behandeld. Bij een tbs met voorwaarden wordt de persoon niet onder dwang in een kliniek opgenomen, maar stelt de rechter voorwaarden aan het gedrag. De persoon moet dan bijvoorbeeld een verplichte behandeling ondergaan, of mag geen alcohol of drugs gebruiken. Als men zich niet houdt aan die voorwaarden, kan de rechter de tbs omzetten in een tbs met bevel tot verpleging. De rechter legt de tbs met voorwaarden op als poliklinische behandeling volstaat om het recidivegevaar te beteugelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dan is het volgens mij dat het vrijwillig is en kun je het weigeren, meestal staat in ruil hiervoor een paar jaar langer celstraf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut, maar dan heet het TBR en sta je na je gevangenisstraf die je tot op de laatste dag moet uitzitten, zeg maar onder een soort van curatele...

Bij mijn weten is deze maar twee keer opgelegd sinds WO II. Waarvan de laatste keer aan de ontvoerder en moordenaar van Gerrit Jan Heijn...